Reaktorfysik
Kursplan, Grundnivå, 1FA421
- Kod
- 1FA421
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 6 mars 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
60 hp inom fysik/teknik. Grundkurs i funktionslära/envariabelanalys.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och utföra beräkningar av kärnfysikaliska storheter som är relevanta för reaktorfysik,
- använda reaktorfysikaliska begrepp för att diskutera de olika delarnas funktion i en lättvattenreaktor,
- använda reaktorfysikaliska begrepp för att diskutera de dynamiska effekterna i en lättvattenreaktor,
- använda reaktorfysikaliska begrepp för att diskutera neutronflödets energi- och rumsfördelning i en lättvattenreaktor,
- utföra beräkningar av reaktorfysikaliska storheter,
- beskriva och jämföra olika reaktortyper,
- samarbeta i grupp vid en forskningsreaktor och skriva en teknisk rapport.
Innehåll
Kursen ger en översikt över de kärnfysikaliska principerna för lättvattenreaktorer och behandlar begrepp så som fission, tvärsnitt, neutronflöde och radioaktivitet. Vidare behandlas tekniska termer så som kriticitet, reaktivitet och femfaktorformeln och hur dessa påverkar dynamiska skeenden i en lättvattenreaktor. Kursen behandlar hur olika material i reaktorns delar används för att styra neutronflödets energi- och rumsfördelning samt hur detta påverkar den termiska effekten. Slutligen ges en överblick över andra reaktortyper och hur dessa skiljer sig från en lättvattenreaktor.
Undervisning
Föreläsningar, räkneövningar och datorövningar.
Obligatorisk laboration vid forskningsreaktor.
Examination
Inlämningsuppgifter (1 hp), laborationsrapport (2 hp) och tentamen (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.