Energi- och miljöteknik
Kursplan, Grundnivå, 1TE623
- Kod
- 1TE623
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 10 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
60 hp inom teknik/naturvetenskap
Mål
Kursen syftar till att beskriva och klargöra miljöfrågors allmänna betydelse samt ge exempel på hur miljöarbete kan bedrivas. Energirelaterade frågor har en framträdande roll och ett huvudmål är att belysa aktuell debatt om miljö och energi från olika utgångspunkter.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- övergripande beskriva olika större miljöfrågor sedan industrialismens start och deras inverkan på kort och lång sikt,
- redogöra för hur energirelaterade frågor inverkar på miljön: från mikro till makro, lokalt till globalt, och därmed människor och natur,
- översiktligt beskriva olika lagrum kopplade till miljöfrågor,
- beskriva olika analysverktyg som kan användas för att detektera miljöpåverkan eller minska dessa,
- diskutera hur ny teknik och utveckling påverkar miljöbelastningen, både positivt och negativt under dess hela livslängd,
- diskutera hållbar utveckling med utgångspunkt från energifrågor med ett kritiskt tänkande samt redogöra för olika målkonflikter som kan uppstå i utveckling/uppskalning av miljöteknik,
- redogöra förövergripande/centrala fakta inom enerigfrågor,
- skriva tydliga rapporter.
Innehåll
Med fokus på energifrågor och därtill kopplad teknologi berörs energifrågornas inverkan på lokala såväl som globala miljöeffekter, konsekvenser för människor såväl som klimatfrågor, försurning samt ekologi. En översiktlig bild ges av miljölagstiftning och miljökonsekvensbeskrivningar.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier samt projektarbete.
Examination
Skriftlig tentamen (3 hp).. Skriftlig redovisning av projektarbete samt aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier (2 hp). Projektarbetet ska skrivas på engelska.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.