Hälsa och förebyggande av ohälsa II

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ260

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ260
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G1F, Vårdvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 8 april 2020
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 2 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU, 9 hp). Kursen består av 18 hp vårdvetenskap och 12 hp medicinsk vetenskap, vilket studeras integrerat.

Behörighetskrav

Behörig att registreras är den som följt termin 1 på sjuksköterskeprogrammet och har godkänd verksamhetsförlagd utbildning

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  1. beskriva hur våld mot äldre kan identifieras och hur det kan förebyggas
  2. beskriva människans normala åldrande och hälsa i relation till kronisk sjukdom och åldrande
  3. beskriva och tillämpa relevanta lagar, förordningar, myndighetsförfattningar, inklusive mänskliga rättigheter i relation till hälso- och sjukvård
  4. förklara farmakologiska begrepp samt verkningsmekanismer och biverkningar av läkemedel vid vanligt förekommande ohälsotillstånd och folksjukdomar samt tillämpa säker läkemedelshantering
  5. förklara hur olika mikroorganismer sprids och orsakar sjukdomar i samhället och inom vården samt hur infektioner kan förebyggas och behandlas
  6. förklara kvalitetsindikatorers betydelse för förbättringsarbete inom omvårdnad samt tillämpa mätinstrument som mäter kvalitetsindikatorer på individnivå
  7. förklara omvårdnadens metaparadigm och dess relation till omvårdnadsteorier/begrepp och kunna ge exempel på dess relevans i klinisk verksamhet och omvårdnadsforskning med kvalitativ ansats samt tillämpa vetenskapligt skrivande med referenshantering
  8. identifiera och förklara orsaker till vanligt förekommande ohälsotillstånd och folksjukdomar samt dess patofysiologi och kunna delta i medicinsk diagnostik, behandling och utvärdering
  9. Att självständigt tillämpa omvårdnadsprocessen avseende allmän omvårdnad, i partnerskap med patient/närstående inklusive i journalföring
  10. tillämpa strategier för samtal, undervisning och information till patient/närstående och vårdteamet om vård och hälsotillstånd och kunna förklara bakomliggande teori, samt kunna använda den informations- och kommunikationsteknologi som används i klinisk verksamhet
  11. reflektera kring olika yrkesgruppers roll i omvårdnadsteamet respektive vårdteamet samt reflektera kring grupprocesser med stöd av teorier/modeller
  12. tillämpa vårdhygieniska strategier för att förhindra smittspridning och vårdrelaterade infektioner utifrån ett hållbarhetsperspektiv
  13. visa självkännedom och kunskap om varandras roller i teamarbete och visa empatisk förmåga vårdsituationer
  14. värdera och tillämpa etiska principer och teorier samt teorier kring kris och utveckling
  15. värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin professionella kompetens

Innehåll

Innehållet är sorterat utifrån kursens moduler. Innehållet är endast beskrivet under en modul, men kan i undervisningen förekomma under flera.

Gerontologi och geriatrisk vård & Hälsa och ohälsa 1

- allmän och specifik omvårdnad vid ohälsa/risk för ohälsa

- arbetsfördelning och samverkan i team

- farmakologi relaterat till kursens sjukdomar/sjukdomstillstånd

- gerontologi

- hörnstenarna i palliativ vård

- informations- och kommunikationsteknik, inklusive e-hälsa

- klinisk kemi/fysiologi

- mätinstrument av relevans för vård av äldre

- nutrition 2: näringslära

- omvårdnadsprocessen, dokumentationsmodeller

- patofysiologi, diagnostik och behandling vid cancer - fokus på bröst-, prostata-, lung-, och blodcancer; diabetes och metabola syndromet; lungornas sjukdomar - KOL, astma, cystisk fibros; folksjukdomar hos äldre: neurologiska sjukdomar - Parkinsons sjukdom, demenssjukdomar, stroke; hjärt-kärlsjukdomar - kronisk hjärtsvikt

- smärtfysiologi och smärtskattning

- sår och sårbehandling 2

- teorier, modeller och begrepp relaterat till egenvård, information samt kris och utveckling

- kulturella möten i vården- att använda tolk

Läkemedelsräkning 2

- läkemedelshantering, inklusive läkemedelsräkning - från tablett till infusioner

Medicinsk teknik och färdighetsträning 2

- färdighetsträning 2: förflyttningskunskap och belastningsergonomi

- medicinsk teknik 2: kapillärprovtagning, perifer venkateter, KàD, RiK

- laboratoriedemonstration: mikrobiologi

Mikrobiologi 2

- klinisk mikrobiologi

Professionsutveckling 2

- etik och medicinsk rätt 2:

etik: teorier, principer och begrepp; etiska dilemman i vården med fokus på autonomi och lika villkor

medicinsk rätt: hälso- och sjukvårdens organisation och lagrum av relevans för patientens rättsliga ställning; delegering av arbetsuppgifter, smittskydd, belastningsergonomi

- mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation 2: våld mot äldre

- samtalsteknik, motiverande samtal

- teorier relaterat till beteendeförändring och kommunikation

Vetenskaplig metod 2

- bibliotekskunskap: tillämpning av sökteknik

- omvårdnads-PM

- omvårdnadsteorier/modeller och omvårdnadens metaparadigm

- studier med kvalitativ ansats

Verksamhetsförlagd utbildning 2

- reflektion med inspiration av yrkesmässig handledning i omvårdnad

- VFU inom särskilt boende för äldre: praktisk tillämpning och reflektion av teori

- hållbar utveckling, materialanvändning

Undervisning

ARBETSFORMER

Basgruppsarbete, föreläsningar, individuellt arbete, litteraturstudier, färdighetsträning, rollspel, seminarier (arbetande, examinerande, reflekterande), VFU, webbaserad undervisning, webbduggor/test

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, VFU, skriftliga inlämningsuppgifter, skriftlig individuell salstentamen och obligatoriska webbduggor/test.

Vid frånvaro genomförs det obligatoriska momentet vid 1. senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning och VFU kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form, se lista nedan. I listan ingår inte obligatoriska lärandemoment.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Examinerande moment har utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. För examinationer i slutet av terminen sker omprovstillfälle efterföljande termin. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (framsteg) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Examinationsformer (obligatoriska moment tillkommer, se studiehandledning för detaljer)

- Gerontologi och geriatrisk vård (2,0 hp), mål 2-4,6,8-11,13-15, examineras genom examinerande seminarium, skriftlig individuell sluttentamen 2

- Hälsa och ohälsa 2 (1,0 hp), mål 2-4,6,8-15, examineras genom skriftlig individuell sluttentamen 2

- Läkemedelsräkning 2 (1,5 hp), mål 4, examineras genom salstentamen

- Medicinsk teknik och färdighetsträning 2 (1,5 hp), mål 3,5,8,9,12, examineras genom skriftlig individuell sluttentamen 2

- Mikrobiologi 2 (4,0 hp), mål 5,12, examineras genom salstentamen

- Professionsutveckling 2 (2,0 hp), mål 1,3,10,14, examineras genom två skriftliga, individuella inlämningsuppgifter och webbkurs med webbdugga

- Skriftlig individuell sluttentamen 2 (6,5 hp), mål 2-4,8-10,12,14-15, examineras genom salstentamen

- Verksamhetsförlagd utbildning 2 - praktik (7,5 hp), mål 3,4,6,8-15, examineras genom individuell examination med stöd av AssCE

- Verksamhetsförlagd utbildning 2 - teori (1,5 hp), mål 6,8-10,14, examineras genom två skriftliga, individuella inlämningsuppgifter och examinerande seminarium

- Vetenskaplig metod 2 (2,5 hp), mål 7, examineras genom skriftlig inlämningsuppgift i grupp och examinerande seminarium

Övriga föreskrifter

Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Tidpunkten för förnyad VFU bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period. VFU kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin