Tyska B1

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5TY003

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5TY003
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Tyska G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 31 oktober 2018
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga sektionsnämnden 1998.05.19, senast reviderad av språkvetenskapliga fakultetsnämnden 2006.11.16.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Tyska A

Mål

Utbildningen syftar till att ge ökad säkerhet i användningen av tyska språket i tal och skrift samt kunskaper i tysk språkvetenskap, de tyskspråkiga ländernas litteratur, kultur och samhällsförhållanden.

Efter avslutad kurs ska studenten:

* ha befäst och fördjupat kunskaperna i tysk grammatik och ha utvecklat en

utökad medvetenhet om de kontrastiva skillnaderna mellan svenska och

tyska

* ha goda kunskaper om tysk språk- och litteraturhistoria, för att kunna

förstå och diskutera språk och litteratur i ett kulturellt och socialt

sammanhang

* genom sin förtrogenhet med den retoriska processen kunna producera

verkningsfulla texter i tal och skrift

* kunna översätta en medelsvår text från svenska till tyska

* ha utökat sitt aktiva och passiva tyska ordförråd jämfört med

basordförrådet

* ha fått större förtrogenhet med vetenskapliga begrepp och ett

vetenskapligt arbetssätt

* ha utökat sin förmåga att självständigt söka och kritiskt värdera

information

Innehåll

Kursen består av följande fem delkurser:

Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet (6 hp)

Genom föreläsningar och övningar i grammatik fördjupas och utökas de grammatiska kunskaperna från A-kursen. Övningar i översättning.

Skriftligt prov i grammatik (3 hp) samt i översättning av en medelsvår svensk text på ca 200 ord (3 hp).

Efter avslutad delkurs ska studenten:

* kunna förstå och använda även mer specifika grammatiska begrepp

* kunna förstå, analysera och redogöra för även komplexa grammatiska

strukturer i tyskan

* kunna tillämpa de fördjupade kunskaperna i tysk grammatik i tal och

skrift

* kunna problematisera och redogöra för grammatiska företeelser i tyska

texter

* ha utvecklat en sådan språklig förmåga, att han/hon - utan hjälpmedel -

kan översätta en medelsvår svensk text till godtagbar tyska

* ha utvecklat en ökad medvetenhet om problem vid översättningen mellan

svenska och tyska

* ha tillägnat sig ett utökat aktivt och passivt ordförråd jämfört med

basordförrådet

Delkurs 2. Muntlig språkfärdighet och fri skrivning (6 hp)

Övningar i små grupper. Med retoriken som grund lär sig studenterna att på ett reflekterat sätt framställa muntliga och skriftliga texter. Parallelliteten i tal- och skrivprocessen betonas.

Fortlöpande examination i samband med fullgörande av uppgifter inom undervisningens ram.

Efter avslutad delkurs ska studenten:

* ha kunskap om den retoriska processen och dess betydelse för skriftlig

och muntlig kommunikation

* med den retoriska processen som utgångspunkt på ett reflekterat sätt

kunna framställa adekvata och verkningsfulla muntliga och skriftliga

texter om kontroversiella ämnen. Här ingår att:

- kunna samla relevanta argument (inventio)

- kunna disponera stoffet (dispositio)

- kunna ge det disponerade stoffet en lämplig tysk språkdräkt (elocutio)

- kunna fritt och övertygande presentera det valda ämnet (memoria, actio)

Delkurs 3. Språkhistoria (6 hp)

Föreläsningar och övningar i tysk språkhistoria. Översikt över tyska språkets utveckling och över karakteristiska drag i nutida tyska. Läsning av korta texter från olika tidsperioder i syfte att belysa den kulturella och språkliga utvecklingen. Viss fördjupning i en språkvetenskaplig frågeställning efter lärarens forskningsintressen.

Skriftligt prov.

Efter avslutad delkurs ska studenten:

* kunna redogöra för huvuddragen i det tyska språkets utveckling från det

indoeuropeiska ursprunget till nutiden

* ha insikt i hur det tyska språket under olika tider har påverkats av

andra språk

* kunna förstå den språkliga utvecklingen i ett kulturhistoriskt sammanhang

* kunna tidsbestämma texter från olika språkperioder

* kunna känna igen och redogöra för vissa grundskillnader mellan olika

tyska dialektområden

* känna till centrala utvecklingstendenser i modern tyska

Delkurs 4. Skönlitteratur I (6 hp)

Litteraturgenomgång i seminarieform med inslag av muntliga och skriftliga övningar. Läsning av ca 1.200 sidor skönlitteratur samt en lärobok i litteraturhistoria. I undervisningen behandlas kulturella huvudströmningar och centrala författarskap i den tyskspråkiga litteraturen från barocken och framåt.

Fortlöpande examination i samband med undervisningen. Inlämningsuppgift (ca 5 sidor) med utgångspunkt i ett (eller flera) av de lästa verken.

Efter avslutad delkurs ska studenten:

* ha tillägnat sig och kunna kritiskt diskutera ett urval representativa

litterära verk från mitten av 1600-talet till nutid

* förstå de litterära verken i deras kulturella och sociala sammanhang

* kunna reflektera över de lästa texternas aktualitet

* kunna översiktligt redogöra för den tyska litteraturhistorien från

barocken och framåt

* kunna samtala om den lästa litteraturen med hjälp av

litteraturvetenskapliga begrepp

* kunna skriva en kortare sammanhängande text med vissa formella anspråk

om ett litterärt ämne

* ha utvecklat ett vetenskapligt förhållningssätt i umgänget med litteratur

Delkurs 5. Realia (6 hp)

Fördjupat studium av de tyskspråkiga ländernas historia, geografi och samhällsförhållanden. I undervisningen tränas förmågan att informera sig om dessa områden med hjälp av aktuell referenslitteratur.

Examination i form av skrivning eller en självständig skriftlig uppgift.

Efter avslutad delkurs ska studenten:

* ha fördjupade kunskaper om de tyskspråkiga ländernas historia och

aktuella samhällsförhållanden

* vara väl orienterad i tyskspråkiga medier

* ha förmåga att söka och kritiskt värdera information om de tyskspråkiga

länderna

* kunna genomföra en problematiserande behandling av ett ämne inom tysk

realia

Undervisning

Se ovan under innehåll.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt samt genom fortlöpande bedömning (se under respektive delkurs). Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

För erhållande av slutbetyget Väl godkänd på hela kursen gäller att den studerande ska ha uppnått betyget Väl godkänd på delkurser om tillsammans minst 18 hp.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin