Läroplansteori och didaktik, förskollärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE135
- Kod
- 4PE135
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N, Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 maj 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Inom förskollärarprogrammet: Ledarskap; Utvecklings- och utvärderingsarbete; VFU II
Mål
Kursens syfte är att studera och problematisera förskolepedagogiken och undervisningen utifrån ett läroplansteoretiskt och didaktiskt perspektiv. Avsikten är även att utveckla kunskap om och förståelse för de didaktiska valens betydelse i konkreta undervisningssituationer.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika inriktningar inom didaktisk och läroplansteoretisk forskning
- redogöra för den politiska styrningen av förskolan
- beskriva och analysera läroplans- och undervisningstraditioner i förskolan
- analysera och värdera undervisningssituationer i förskolan utifrån olika didaktiska perspektiv.
Innehåll
- Läroplansteori och didaktik.
- Politisk styrning och förskolans läroplanstraditioner.
- Undervisningstraditioner och ämnesdidaktik i ett förskoleperspektiv.
- Analyser av undervisningssituationer.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.