Ledarskap för hållbar utveckling

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3BO002

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3BO002
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lärande för hållbar utveckling och global hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 8 november 2021
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen är en obligatorisk kurs för studenter antagna till Masterprogrammet i implementering, transformativt lärande och hållbarhet, men kan även ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Vid kursens slut ska studenten kunna:

  • Beskriva, i ord och tal, hur institutioner kan både hindra och möjliggöra handläggning och ledning av hållbarhetsfrågor, med fokus på framgångsrika exempel.
  • Beskriva, utvärdera och kritiskt reflektera över införandet och val av olika policyinstrument under varierande socio-biofysiska förutsättningar.
  • Beskriva, utvärdera och kritiskt diskutera, hur social lärande kan användas som ledningsfilosofi.
  • Identifiera och kritiskt relatera, i skrift och tal, framgångsrika exempel på post-normalt ledarskap till teorierna om styrning.

Innehåll

Kursen utforskar betydelsen av institutioner och policys roll för att främja socialt lärande över olika samhälleliga skärningspunkter på olika skalor, från lokala till globala. Kunskap om detta är centralt för att navigera komplexa hållbarhetsutmaningar inom ramen för global hälsa. Kursen har sin utgångspunkt i idén om post-normala förhållanden, vilket refererar till situationer då "fakta är osäkra, det är en hög nivå av komplexitet, värderingar debatteras, insatserna är höga och det är bråttom att fatta beslut". Post-normal teori syftar till att omforma synen på socio-biofysiska problems beskaffenhet till sociala dilemman genom vilket ledarskapet kommer att formas av en hög nivå av komplexitet och osäkerhet samt förståelsen av olika maktstrukturers inverkan. Kursen uppmuntrar studenterna att kritiskt reflektera över kring vad som är en nödvändig mix av tvingande och frivilliga åtgärder för att fostra socialt lärande i olika miljöer under post-normala förhållanden.

Undervisning

Kursen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier, workshops, grupparbeten och individuella uppgifter som presenteras muntligt och skriftligt av studenterna. Kritisk läsning av vetenskapliga artiklar görs löpande under kursen. All undervisning är interaktiv och studenterna uppmuntras att utnyttja sina egna erfarenheter. All undervisning sker på engelska.

Examination

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga skriftliga prov och obligatoriska moment. Slutbetyg på kursen baseras på en sammanvägning av betyg på alla ingående kursdelar. Möjlighet att komplettera icke godkända obligatoriska moment kan beredas tidigast vid nästa kurstillfälle och endast i mån av plats.  Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination sker på engelska.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin