Språk och kommunikation, förskollärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE155
- Kod
- 4PE155
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 maj 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i det förskolepedagogiska området för Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Inom förskollärarprogrammet: Lärande och utveckling
Mål
Kursen syftar till att den studerande ska få grundläggande kunskaper om och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling i förskolan. Barns förmåga att kommunicera och lära med hjälp av språket är ett viktigt fokus.
Efter avslutad kurs ska studenten
- språkvetenskapligt kunna identifiera och beskriva barns tidiga kommunikation och tal-, läs- och skrivutveckling samt applicera dessa i ett förskoledidaktiskt perspektiv
- kunna beskriva lekens och samtalets betydelse för barns utveckling av kommunikativa och språkliga förmågor
- kunna beskriva barns språkliga och kommunikativa förutsättningar och möjligheter i relation till social och kulturell variation i hem och förskola
- kunna skriftligt och muntligt sammanställa och diskutera kursinnehållet med korrekt språklig form.
Innehåll
- Centrala begrepp för att identifiera och beskriva specifika drag i barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling, innefattande begrepp från fonetik till pragmatik och språkliga genrer.
- Grundläggande begrepp om lekens, samtalets och berättandets betydelse för barns språkliga utveckling.
- Sociala, kulturella och didaktiska perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen, skriftliga och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.