Sociala perspektiv på psykisk ohälsa
Kursplan, Avancerad nivå, 2SC173
- Kod
- 2SC173
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Socialt arbete A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 2 juni 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för socialt arbete
Allmänt
Kursen kan ingå i Masterprogrammet i samhällsvetenskap. Det är också möjligt att läsa kursen som fristående kurs på avancerad nivå.
Behörighetskrav
180 hp inom Socionomprogrammet, eller kandidatexamen om 180 hp med 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.
Mål
Kursens mål är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om sociala perspektiv på psykisk ohälsa. Särskilt uppmärksamhet fästs på utvecklingen i en svensk kontext. Kursen ger ökad kunskap för forskningsuppgifter och analys av policy och praktik inom området psykisk ohälsa. Allmänt sett syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå.
Efter avslutad kurs ska studenten när det gäller:
Kunskap och förståelse
- Visa fördjupad kunskap och förståelse om utbredning av psykisk ohälsa
- Visa fördjupad kunskap och förståelse om livsvillkor för personer med psykisk ohälsa
- Visa fördjupad kunskap och förståelse om olika sätt att definiera psykisk ohälsa
- Visa fördjupad kunskap och förståelse om hur samhället organiserar stöd och insatser riktade mot psykisk ohälsa
- Visa fördjupad kunskap om hur centrala socialvetenskapliga teorier kan tillämpas för att förstå psykisk ohälsa
Färdighet och förmåga
- Visa färdighet och förmåga att analysera och utvärdera samhälleliga insatser mot psykisk ohälsa
- Visa färdighet och förmåga att utveckla forskningsidéer om psykisk ohälsa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt diskutera risken för diskriminering och stigmatisering av personer med psykisk ohälsa
- Kritiskt diskutera och värdera metoder och modeller för som används för att ge stöd till personer med psykisk ohälsa
Innehåll
Kursen behandlar följande:
- Definitioner och orsaksmodeller för psykisk ohälsa
- Utbredning av psykisk ohälsa i Sverige
- Socialpolitik och organisering av stöd till personer med psykisk ohälsa
- Socialteoretiska perspektiv tillämpade på psykisk ohälsa: kontroll, stigma, stämplingsteori, risk, genus
- Modeller för socialt orienterade insatser: recovery, case management, supported employment/housing, öppen tvångsvård
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagande i seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av schemat. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga prov. Inlämningar som lämnas in efter utsatt tid kan ej godkännas. Vid missad deadline hänvisas studenten till omexaminationstillfälle. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.