Främre Orientens äldre kulturer: Språk och kultur

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5AS106

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5AS106
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Semitiska språk G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 september 2020
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen tillhör biområdet assyriologi.

Behörighetskrav

Främre Orientens äldre kulturer: Introduktion, eller motsvarande

Mål

Kursen syftar till att ge en breddad och fördjupad orientering i Främre Orientens äldre språk, kultur och religion och deras användning i historien, med fokus på skriftanvändningens kulturella uttrycksformer.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • återge grundläggande principer i några moderna sociolingvistiska teoribildningar
  • föra ett resonemang kring främreorientaliska skriftsystems användning i förhållande till dåtida språk och språksituationer
  • med korrekt språk- och kulturvetenskaplig terminologi diskutera begrepp såsom appellation, genre och kanon i en främreorientalisk kontext
  • ge exempel på kontaktfenomen som skriftlån, låneord, flerspråkighet och översättningar i äldre Främre Orienten samt mekanismer bakom sådana språkliga fenomen
  • utifrån översättningar ungefärligt placera givna texter geografiskt och efter texttyp och argumentera för placeringen
  • sammanfatta och presentera huvuddragen i några utvalda vetenskapliga artiklar.

Innehåll

Breddning och fördjupning av tidigare studier rörande Främre Orientens språk, kultur och religion och kultur. En serie tematiskt organiserade föreläsningar och seminarier med fokus på Mesopotamien i dess regionala kontext, tongivande kulturer, kontaktytor över tid, utbildning, språkbruk och viktiga texttyper. Sätt på vilka språk och skriftliga källor tjänade som identitetsmarkörer och som medel för kommunikation inom och mellan kulturer lyfts fram genom exempeltexter i översättning och i avbildningar, liksom den roll Främre Orientens äldre kulturer spelat och fortsatt spelar i senare tid.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och examinatoriska moment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen. Deltagande i all undervisning rekommenderas. Frånvaro från mer än ett seminarium kompenseras genom inlämningsuppgifter svarande mot innehållet i aktuellt seminarium.

Examination

Kursen har två examinerande moment:

  1. muntlig presentation
  2. hemtentamen

För betyget G krävs G på bägge moment. En hög grad av förberedelse till och aktiv medverkan vid varje lektionstillfälle är bidragande till betyget på moment 1. Inlämning av hemtentamen efter fastställd tidpunkt tas i beaktande vid betygssättning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i examen tillsammans med Assyriologi B (5AS301) eller Assyriologi D (5AS501) när motsvarande delkurs ingått i dessa kurser.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin