Främre Orientens äldre kulturer: Språk och kultur
Kursplan, Grundnivå, 5AS106
- Kod
- 5AS106
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Semitiska språk G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 september 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen tillhör biområdet assyriologi.
Behörighetskrav
Främre Orientens äldre kulturer: Introduktion, eller motsvarande
Mål
Kursen syftar till att ge en breddad och fördjupad orientering i Främre Orientens äldre språk, kultur och religion och deras användning i historien, med fokus på skriftanvändningens kulturella uttrycksformer.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- återge grundläggande principer i några moderna sociolingvistiska teoribildningar
- föra ett resonemang kring främreorientaliska skriftsystems användning i förhållande till dåtida språk och språksituationer
- med korrekt språk- och kulturvetenskaplig terminologi diskutera begrepp såsom appellation, genre och kanon i en främreorientalisk kontext
- ge exempel på kontaktfenomen som skriftlån, låneord, flerspråkighet och översättningar i äldre Främre Orienten samt mekanismer bakom sådana språkliga fenomen
- utifrån översättningar ungefärligt placera givna texter geografiskt och efter texttyp och argumentera för placeringen
- sammanfatta och presentera huvuddragen i några utvalda vetenskapliga artiklar.
Innehåll
Breddning och fördjupning av tidigare studier rörande Främre Orientens språk, kultur och religion och kultur. En serie tematiskt organiserade föreläsningar och seminarier med fokus på Mesopotamien i dess regionala kontext, tongivande kulturer, kontaktytor över tid, utbildning, språkbruk och viktiga texttyper. Sätt på vilka språk och skriftliga källor tjänade som identitetsmarkörer och som medel för kommunikation inom och mellan kulturer lyfts fram genom exempeltexter i översättning och i avbildningar, liksom den roll Främre Orientens äldre kulturer spelat och fortsatt spelar i senare tid.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och examinatoriska moment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen. Deltagande i all undervisning rekommenderas. Frånvaro från mer än ett seminarium kompenseras genom inlämningsuppgifter svarande mot innehållet i aktuellt seminarium.
Examination
Kursen har två examinerande moment:
- muntlig presentation
- hemtentamen
För betyget G krävs G på bägge moment. En hög grad av förberedelse till och aktiv medverkan vid varje lektionstillfälle är bidragande till betyget på moment 1. Inlämning av hemtentamen efter fastställd tidpunkt tas i beaktande vid betygssättning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får inte tas med i examen tillsammans med Assyriologi B (5AS301) eller Assyriologi D (5AS501) när motsvarande delkurs ingått i dessa kurser.