Neurologi och psykiatri hos vuxna
Kursplan, Grundnivå, 3LG051
- Kod
- 3LG051
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 19 oktober 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna, på en översiktlig nivå
* beskriva och särskilja neurologiska och psykiatriska sjukdomstillstånd hos vuxna, samt geriatriska sjukdomstillstånd.
* beskriva relevanta diagnostiska metoder för neurologiska sjukdomar och skador.
* särskilja och skissera uppkomstmekanismer för neurologiska, psykiatriska, och geriatriska funktionsstörningar
* beskriva och illustrera effekter av neurologiska, psykiatriska och geriatriska funktionsstörningar på språk, tal och sväljning
* redogöra för rehabiliteringsmedicinska behandlingsprinciper
Innehåll
* Grundläggande neurologisk symtomlära, orientering om neurologisk undersökning och om diagnostiska metoder.
* Orientering om neurologiska sjukdomar hos vuxna, inklusive perifera nervsystemet och muskelsjukdomar. Orientering om sjukdomsmekanismer och behandlingsprinciper. Betoning av sjukdomar som påverkar språk-, tal-, eller sväljfunktion.
* Grundläggande psykiatriska begrepp och orsaksteorier, samt översikt av psykiska sjukdomar hos vuxna, och behandlingsmetoder. Betoning av hur psykiatriska sjukdomar kan påverka språk-, tal-, och sväljfunktion.
* Orientering om demens och andra geriatriska kognitiva störningar, med betoning av påverkan på språk-, tal- och sväljfunktion.
* Översikt om rehabiliteringsmedicinska begrepp, hjärnans plasticitet, och behandlingsprinciper.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen och består av skriftlig tentamen och examinerande hemuppgifter skrivna på välformulerad svenska. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment
- godkänd tentamen och uppgifter
Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.