Barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser inom distriktssköterskans kompetensområde

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV382

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3FV382
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 10 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 15 hp, varav 7,5 hp är verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna arbeta utifrån ett holistiskt synsätt och med beaktande av livscykeln samt nationella, internationella, och intersektionella perspektiv med att:

  1. identifiera och förklara sjukdomar under barn- och ungdomsåren inom allmänpediatrik, barnpsykiatri och funktionshinder
  2. främja hälsa, förebygga ohälsa och självständigt identifiera hälsoproblem och hälsorisker som berör barn och ungdomar samt följa och bedöma deras fysiska, psykiska, sociala och andliga utveckling och livssituation samt visa sådan kunskap som krävs för att ansvara för hälsoundersökningar och vaccinationsverksamhet
  3. i samråd med barn, ungdomar och föräldrar/närstående observera, bedöma och identifiera omvårdnadsbehov hos barn och ungdomar i olika utvecklingsstadier, upprätta omvårdnadsplaner och planera, leda, genomföra och utvärdera åtgärder utifrån gällande lagar, författningar och förordningar
  4. visa på och tillämpa pedagogiska metoder för att självständigt kunna informera, kommunicera med och förbereda barn och ungdomar samt vårdnadshavare inför undersökningar och behandlingar
  5. visa på hur hälsofrämjande och förebyggande åtgärder kan genomföras utifrån den professionella yrkesrollen samt samarbeta med andra aktörer i omvårdnadsarbete med integration av hälsopolitiska och hälsoekonomiska mål
  6. utvärdera egen kunskap, prestation och förmåga till kommunikation, lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och professionell utveckling
  7. identifiera och reflektera över etiska dilemman samt tillämpa och värna etiska principer avseende barn, ungdomar och deras närstående
  8. utföra första hjälpen och livräddande åtgärder på barn och ungdomar samt kunna använda medicinteknisk utrustning på ett säkert sätt
  9. identifiera hälsorisker hos barn som upplever våld och våld i nära relation
  10. kritiskt granska och tillämpa vårdvetenskapliga begrepp och teorier inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser samt visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövning

Innehåll

Medicinsk vetenskap 5 hp

Allmän pediatrik

Barnpsykiatri

Barn och ungdomars utveckling, tillväxt och utvecklingspsykologi

Farmakologi

Hälsoundersökningar och vaccinationsprogram

Kost och näringsbehov hos barn och ungdomar

Hälsorisker, patientsäkerhet och smittspridning

Habilitering

Handhavande av medicinskteknisk utrustning

S-HLR Barn

Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad 10 hp

Hälsofrämjande och förebyggande arbete för barn, ungdomar och familjer på individ, grupp och samhällsnivå

Barn och ungdomars psykiska (o)hälsa

Kommunikation, undervisning, personcentrerad pedagogik, motiverande samtal med barn och ungdomar och deras närstående

Föräldrastöd

Nationella och internationella lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn, ungdomar och familjer

Omvårdnad inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning samt av barn som far illa

Omvårdnad av barn och ungdomar inom allmänpediatrik, barnpsykiatri, (re)habilitering, och i akuta situationer

Omvårdnad relaterat till kost och näringsbehov

Professionell yrkesroll

Smittspridning

Barnhälsovårdens och elevhälsans verksamhet och mål

Hälsopolitik och hälsoekonomi 

Etiska principer, lagar och författningar

 

Undervisning

Arbetsformer 

Undervisningen ges i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning. En stor del av utbildningen baseras på webbaserad undervisning. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med internetuppkoppling med god prestanda.

 

Obligatoriska moment 

Viss obligatorisk undervisning i Uppsala kan förekomma för studenter på Campus Gotland. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär att kompletteringsuppgift ska genomföras.

Examination

Examinationsformer

  • Barnhälsovård (4,0 hp), mål 1-5, 7, 9-10: skriftlig individuell inlämningsuppgift, skriftlig individuell hemtentamen och examinerande seminarium
  • Elevhälsans medicinska insats (2,0 hp), mål 1-5, 7, 9-10: skriftlig individuell hemtentamen och examinerande seminarium
  • Examination vaccination och S-HLR barn (0,5 hp), mål 2, 4, 8: praktiskt prov och muntlig examination
  • Verksamhetsförlagd utbildning barnhälsovård (4,5 hp), mål 1-7, 9,10: skriftlig individuell inlämningsuppgift och examinerande seminarium samt individuell examination med stöd av AssCE
  • Verksamhetsförlagd utbildning elevhälsans medicinska insats (3,0 hp), mål 1-7, 9,10: skriftlig individuell inlämningsuppgift och examinerande seminarium samt individuell examination med stöd av AssCE
  • Barn och ungdomars hälsa nationellt och internationellt (1,0 hp), mål 1-3, 5,10: examinerande seminarium

I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

VFU:

VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet och närvaro är obligatorisk. VFU kan vara förlagd under obekväm arbetstid (kväll, helg, natt) och vid annan ort.

Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. En student kan underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen. Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten för förnyad VFU bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin