Omvårdnad och folkhälsa med inriktning mot vuxna och äldre inom distriktssköterskans kompetensområde

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV383

Kod
3FV383
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 10 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 15,0 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 6,0 hp. Den teoretiska delen utgörs av 9,0 hp.

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna arbeta utifrån ett holistiskt synsätt och med beaktande av livscykeln samt nationella, internationella och intersektionella perspektiv med att:

  1. tillämpa och värdera innebörden av grundläggande begrepp i omvårdnaden; hälsa, folkhälsa, epidemiologi, hälsans bestämningsfaktorer och folkhälsopolitiska mål för vuxna och äldre
  2. identifiera och förklara innebörden av normalt åldrande samt hur god hälsoutveckling kan stödjas hos äldre
  3. främja hälsa, förebygga ohälsa, sjukdom och sjukdomskomplikationer samt bedöma, planera, organisera, genomföra och utvärdera insatser, komplexa vårdbehov och (re)habiliteringsbehov såväl självständigt som i samarbete med andra aktörer
  4. reflektera över hur socioekonomi och olika diskrimineringsgrunder kan samverka och påverka omvårdnaden
  5. genomföra och analysera åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
  6. tillämpa kunskaper i personcentrerad kommunikation och motiverande samtal
  7. tillämpa kunskaper om organisation och ledarskap
  8. kritiskt granska och tillämpa vårdvetenskapliga begrepp och teorier
  9. tillämpa kunskaper om lagar, författningar, etiska och forskningsetiska principer

Innehåll

Medicinsk vetenskap 1,5 hp

Psykiatri

Demenssjukdomar

Geriatrik

 

Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad 13,5 hp

Hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete för specifika målgrupper

Psykiatrisk omvårdnad, hemsjukvård, demensomvårdnad, palliativ omvårdnad

Olika aktörers roll i folkhälsoarbete, omvårdnadsarbete samt samarbetsformer

Närståendes situation

Kristeorier, stressreaktioner och teorier inom omvårdnaden

Kommunikation, undervisning, personcentrerad pedagogik, motiverande samtal

Regionens och kommunens verksamhet, strategier och mål för vuxna och äldre

Lagar och författningar

Organisation och ledarskap

Etiska och forskningsetiska principer

Vårdvetenskapliga begrepp och teorier

 

Undervisning

Arbetsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning. En stor del av utbildningen baseras på webbaserad undervisning. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med internetuppkoppling med god prestanda.

 

Obligatoriska moment

Viss obligatorisk undervisning i Uppsala kan förekomma för studenter på Campus Gotland. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär att kompletteringsuppgift ska genomföras.

Examination

Examinationsformer

  • Psykisk ohälsa (2,0 hp), mål 3: skriftlig individuell inlämningsuppgift och webbaserad tentamen
  • Äldre (2,5 hp), mål 1-6, 8-9: skriftlig individuell inlämning och examinerande seminarium
  • Palliativ vård av vuxna och äldre (1,5 hp), mål 3, 9: skriftlig individuell inlämning och examinerande seminarium
  • Nutrition (1,0 hp), mål 1-4: skriftlig gruppinlämning och examinerande seminarium
  • Organisation och ledarskap (0,5 hp), mål 7: skriftlig individuell inlämning och examinerande seminarium
  • Etisk teori (0,5 hp), mål 5, 9: skriftlig gruppinlämning och examinerande seminarium
  • Verksamhetsförlagd utbildning (6,0 hp), mål 1-9 examineras med stöd av AssCE
  • Delegering (0,5 hp), mål 9: examinerande seminarium
  • FaR FYSS (0,5 hp), mål 1-4, 6: examinerande seminarium                   

I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

VFU

VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet och närvaro är obligatorisk. VFU kan vara förlagd under obekväm arbetstid (kväll, helg, natt) och vid annan ort.

Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. En student kan underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.

Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten för förnyad VFU bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin