Teoretiska perspektiv på funktionshinder

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3CH008

Kod
3CH008
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Folkhälsovetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 6 september 2021
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

120 hp

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för vilka konsekvenser funktionsnedsättning och komorbida tillstånd kan ha för individers utveckling och åldrande
  • Beskriva fenomenet komorbiditet i relation till intersektionalitet
  • Redogöra för interprofessionellt arbetssätt
  • Beskriva  bakomliggande teorier gällande interventionsinsatser för individer med funktionsnedsättning och deras anhöriga
  • Redogöra för teorier som ligger till grund för evidensbaserad praktik i allmänhet

Färdighet och förmåga

  • Redogöra för hur individer med flera samtidiga funktionsnedsättningar och olika bakgrund (kön, etnicitet, socioekonomi) påverkas av ett interprofessionellt teamarbete i vård och omsorg.
  • Genom fördjupade teoretiska kunskaper om komorbiditet ska studenten kunna redogöra för prevention och anpassade stödåtgärder som riktar sig mot individer med funktionsnedsättning och deras anhöriga
  • Tillämpa evidensbaserade strategier: formulera egna evidensfrågor, göra  informationssökning och  kritiskt värdera litteratur

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över möjliga konsekvenser av flera samtidiga funktionsnedsättningar gällande individers delaktighet, självständighet och livskvalité 
  • Kritiskt granska empirisk litteratur gällande populationen med funktionsnedsättning och komorbida tillstånd, i relation till intersektionalitet och socialt/medicinskt förhållningssätt 
  • Reflektera över hur evidensbaserad praktik skulle kunna implementeras i verksamheter där man arbetar med individer som har funktionsnedsättning

Innehåll

  • Funktionsnedsättning och funktionshinder under olika faser i livet (utvecklingsperspektiv, lärandeprocesser, åldrande)
  • Komorbiditet
  • Intersektionalitet
  • Medicinska och sociala förhållningssätt
  • Interprofessionellt arbetssätt
  • Grunder i evidensbaserad praktik

Undervisning

Kursen omfattar litteratur- och föreläsningsbaserade moment, ett grupparbete samt en individuell skriftlig fördjupningsuppgift.

Examination

Examinationsform:

  • aktivt delaktig på litteratursseminarier (journal club)
  • ha genomfört webbaserade diskussionsuppgifter
  • ha genomfört ett grupparbete (PBL) kring fall med komorbida tillstånd som delges grupperna av kursansvarig. Grupparbetet ska resultera i en skriftlig sammanställning där fokus ligger på att resonera kring etiska aspekter och intersektionalitet samt muntlig presentation i helgrupp med granskning av en annan grupp och ansvarig kursledare
  • kritiskt granska en annan grupps PBL-arbete (muntlig redovisning)
  • individuell skriftlig fördjupningsuppgift som även presenteras i seminarieform där studenten  själv väljer ett ämne som handlar om komorbiditet, formulerar en frågeställning som utgår från evidensbaserad praktik, självständigt söker litteratur, redovisar resultat och resonerar utifrån gängse teori med fokus på sociala/medicinska förhållningssätt 
  • granskning av en annan students skriftliga fördjupningsarbete vilket redovisas muntligt i samband med seminarium i helgrupp samt skriftligt till medstudent och kursansvarig

För godkänt krävs att studenten genomfört alla examinerade uppgifter med godkänt resultat.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin