Logopedi vid förvärvade kommunikationsstörningar

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG074

Kod
3LG074
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 9 november 2020
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

- beskriva, särskilja och diagnosticera förvärvade neurogena kommunikationsstörningar.

- sammanfatta och förklara interventionsformer vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar.

- översiktligt redogöra för inverkan av flerspråkighet vid afasi.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

- välja åtgärder för utredning och differentialdiagnostik samt analysera resultaten.

- planera och motivera intervention på funktions-, aktivitets- och delaktighetsnivå vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar.

- välja lämpliga samtalsstrategier i samtal med personer som har förvärvade kommunikationssvårigheter.

VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

- utifrån en helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar relaterat till

vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

- diskutera aktuell forskning om förvärvade neurogena kommunikationssvårigheter.

Innehåll

Då kursen bygger på progression från tidigare kurser förväntas studenten, utöver vad som anges under Behörighet ovan, aktualisera kunskaper från tidigare kurser Anatomi, fysiologi och patofysiologi, Neurolingvistik, Neurologi och psykiatri hos vuxna och Kognitiv neurovetenskap:

- Perceptuella, akustiska och artikulatoriska drag hos olika förvärvade talmotorikstörningar.

- Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid förvärvade talmotorikstörningar.

- Intervention vid olika grad av förvärvade talmotorikstörningar.

- Differentialdiagnosticering mellan apraxi, dysartri och afasi.

- Olika afasityper.

- Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid afasier och andra förvärvade kommunikationsstörningar.

- Funktionsinriktade behandlingsåtgärder och psykosocial intervention vid afasi.

- Alternativa och kompletterande kommunikationssätt för personer med förvärvade neurogena kommunikationsstörningar.

- Bedömnings- och behandlingsmetoder vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar utifrån vetenskapliga artiklar.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, metodövningar och seminarier. Kursen kan komma att ges på engelska.

Examination

Examinationen är baserad på kursmålen och består av skriftlig tentamen och examinerande seminarier.

För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas i muntlig och/eller skriftlig form kunna redovisa sina kunskaper på god svenska på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena (liksom litteraturen) kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin