Logopedi vid förvärvade kommunikationsstörningar
Kursplan, Avancerad nivå, 3LG074
- Kod
- 3LG074
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Logopedi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 9 november 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
- beskriva, särskilja och diagnosticera förvärvade neurogena kommunikationsstörningar.
- sammanfatta och förklara interventionsformer vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar.
- översiktligt redogöra för inverkan av flerspråkighet vid afasi.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
- välja åtgärder för utredning och differentialdiagnostik samt analysera resultaten.
- planera och motivera intervention på funktions-, aktivitets- och delaktighetsnivå vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar.
- välja lämpliga samtalsstrategier i samtal med personer som har förvärvade kommunikationssvårigheter.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
- utifrån en helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar relaterat till
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- diskutera aktuell forskning om förvärvade neurogena kommunikationssvårigheter.
Innehåll
Då kursen bygger på progression från tidigare kurser förväntas studenten, utöver vad som anges under Behörighet ovan, aktualisera kunskaper från tidigare kurser Anatomi, fysiologi och patofysiologi, Neurolingvistik, Neurologi och psykiatri hos vuxna och Kognitiv neurovetenskap:
- Perceptuella, akustiska och artikulatoriska drag hos olika förvärvade talmotorikstörningar.
- Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid förvärvade talmotorikstörningar.
- Intervention vid olika grad av förvärvade talmotorikstörningar.
- Differentialdiagnosticering mellan apraxi, dysartri och afasi.
- Olika afasityper.
- Undersökningsmetodik, diagnostik och analys vid afasier och andra förvärvade kommunikationsstörningar.
- Funktionsinriktade behandlingsåtgärder och psykosocial intervention vid afasi.
- Alternativa och kompletterande kommunikationssätt för personer med förvärvade neurogena kommunikationsstörningar.
- Bedömnings- och behandlingsmetoder vid förvärvade neurogena kommunikationsstörningar utifrån vetenskapliga artiklar.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, metodövningar och seminarier. Kursen kan komma att ges på engelska.
Examination
Examinationen är baserad på kursmålen och består av skriftlig tentamen och examinerande seminarier.
För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas i muntlig och/eller skriftlig form kunna redovisa sina kunskaper på god svenska på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena (liksom litteraturen) kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment
- godkänd tentamen
Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.