Pediatrik och barn- och ungdomspsykiatri
Kursplan, Grundnivå, 3PE149
- Kod
- 3PE149
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 7 december 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.
Mål
Efter kursen skall studenten kunna:
- Beskriva barn och ungdomars typiska utveckling, inklusive nervsystemets typiska utveckling
- Redogöra för basala fakta rörande det nyfödda barnets sjukdomar, dess behandling samt de tidsindelningar som används under graviditet och nyföddhetsperiod
- Känna till de vanligaste akuta och kroniska somatiska sjukdomarna hos barn och ungdomar
- Redogöra för neurologiska sjukdomar, funktionsnedsättningar och neuropsykiatriska tillstånd som har relevans för det logopediska yrkesområdet samt de behandlingsstrategier som används
- Beskriva kriterier för diagnoserna ångest och depression hos barn och hur dessa tillstånd behandlas
- Känna igen tecken hos barn som tyder på att de far illa och veta vilka åtgärder som skall vidtas
- Redogöra för barnhälsovårdens och skolhälsovårdens uppdrag med särskilt fokus på kommunikation, språk och tal
Innehåll
Kursen skall ge kunskaper om:
- Barn och ungdomars typiska utveckling och avvikelser från det normala
- Nyföddhetsvård, avvikelser från typisk utveckling, vanliga missbildningar och syndrom
- Akuta och kroniska sjukdomar och tillstånd hos barn och ungdomar
- Neuropsykiatriska/neuropediatriska och psykiatriska tillstånd och sjukdomar hos barn och ungdom med särskilt fokus på:
- rörelsehinder så som cerebral pares och ryggmärgsbråck
- neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så som autismspektrumtillstånd och ADHD
- intellektuell funktionsnedsättning
- Psykosomatiska tillstånd
- Barn som far illa
- Barnhälsovårdens och skolhälsovårdens uppdrag
Inom respektive område ges exempel som anknyter till logopedens arbetsfält
Undervisning
Sker i form av föreläsningar och seminarier för falldiskussioner, demonstrationer.
Examination
Kursen avslutas med en skriftlig tentamen. För godkänd kurs krävs också deltagande vid angivna föreläsningar och seminarier. Dessa obligatoriska moment anges vid kursstart.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.