Specialkurs i religionsvetenskap II

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5RG040

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RG040
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionsvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 16 februari 2021
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan ingå i:

Religionsvetarprogrammet, 180 hp

Behörighetskrav

Breddkurs i religionsvetenskap, 12 hp samt Specialkurs i religionsvetenskap I, 18 hp

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten ha tillägnat sig fördjupade kunskaper om religioners sociala, kulturella och politiska roller i Medelhavsvärldens och Västasiens forntida kulturer, i nutida konflikter och fredsprocesser, i olika rasistiska och nationalistiska strömningar samt i det moderna mediesamhället. Studenten ska kunna redogöra för centrala teoribildningar och begrepp som är relevanta vid studier inom dessa fält samt praktiskt kunna använda dem på ett adekvat sätt i samband med självständiga analyser

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser. På den första delkursen fokuseras Medelhavsvärldens och Västasiens forntida religioner i deras samhälleliga och kulturella kontext. Studenten fördjupar sig i antingen grekisk, romersk och forniransk religion eller mesopotamisk och egyptisk religion. På den andra delkursen diskuteras olika aspekter av hur religion granskas, debatteras, kommuniceras och utvecklas i ett mångkulturellt mediesamhälle. Den tredje delkursen behandlar religioners olika roller i konflikter och fredsprocesser utifrån socialpsykologiska och filosofiska perspektiv. Den fjärde delkursen, slutligen, fokuserar religionens roll i förhållande till sådana samtida nationalistiska och rasistiska ideologier och praktiker som utmanar demokrati och humanism.

Delkurs 1: Forntida religioner, 7,5 hp

Delkursen fokuserar Medelhavsvärldens och Västasiens forntida religioner. Dess första del ger en introduktion i studiet av forntida religioner och presenterar de stora historiska linjerna och religionshistoriska kärnbegrepp. I dess andra del väljer studenten mellan två alternativ: 1. Grekisk, romersk och forniransk religion; 2. Mesopotamiens och Egyptens religioner. Båda studiealternativen ger grundläggande kunskaper om religiösa föreställningar och praktiker och om kulturhistoriska samband mellan de omkringliggande områdena. De ger också en inblick i hur historiska och samhälleliga processer gett upphov till förändringar inom traditionerna.

Delkursmål

Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för centrala teman och analytiska begrepp inom studiet av östra Medelhavsvärldens och Västasiens forntida religioner;
  • diskutera religionernas roller i kultur och samhällsliv under äldre tid liksom i senare tiders reception och rekonstruktion av forntida religioner;
  • visa prov på förmåga att med hjälp av teoretiska perspektiv formulera källkritiska ställningstaganden i förhållande till forntida urkunder inom det område som valts;
  • använda dessa färdigheter för analys av religiösa källtexter i översättning och ikonografi. 

Examination

  • PM med redovisning och diskussion, 2,5 hp
  • Skrivning, 5 hp
  • Obligatoriska seminarier, 0 hp 

Delkurs 2: Religion i mediesamhället 7,5 hp

Information och debatt om religion och livsåskådningsfrågor sker i ökad grad via medier. Delkursen ger kunskap om hur mediers roll och arbetssätt förändras i ett samhälle med ökad religiös mångfald. Med aktuella exempel och teoretiska perspektiv belyses hur medier granskar olika religioner, hur religion och tro kommuniceras i medierad form samt hur existentiella frågeställningar aktualiseras av digitala medier. Delkursen inleds med en introduktion av mediers roll i demokrati, samt teorier om medialisering och mediering av religion. Därefter följer tre delar, som fokuserar på att granska och bevaka religion i medier, att kommunicera tro i ett mediesamhälle, samt digitala medier, religion och existentiella frågor.

Delkursmål

Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande teorier om mediers roll i samhället utifrån aktuell forskning;
  • kritiskt reflektera över hur olika mediegenrer formar möjligheten att kommunicera religiösa värden och identiteter;
  • tillämpa begrepp och teorier som presenterats under kursen i självständig analys av aktuella exempel på kommunikation av religion i medier;
  • kommunicera forskningsbaserad kunskap om religion i någon medierad form.

Examination

  • PM, 2,5 hp
  • Informationssökning, 1 hp
  • Hemskrivning, 4 hp
  • Obligatoriska seminarier, 0 hp 

Delkurs 3: Religion i fred och konflikt 7,5 hp

Delkursen uppmärksammar religioners dubbla roller som dels källor till och drivkrafter i konflikter, dels resurser i fredsprocesser. I studiet kombineras filosofiska och socialpsykologiska perspektiv. Först riktas uppmärksamheten mot processer och mekanismer där religioner och religiositet kan fungera som bidragande faktorer till våld, terror och krig men också till fredsbyggande. Sedan uppmärksammas debatten om hur religioners förhållningssätt till varandra kan driva på eller dämpa konflikter. Både klassiska och samtida bidrag till religiösa föreställningar om pacifism och rättfärdiga krig tas upp.

Delkursmål

Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för och tillämpa teorier kring de processer som kan eskalera till våld och terror i ett samhälle, där religion inverkar;
  • diskutera hur social, kulturell och intellektuell kontext både kan bidra till och motverka ökad terror och fiendskap;
  • redogöra för och kritiskt reflektera över olika positioner i debatten om religioners förhållningssätt till varandra;
  • diskutera och kontextualisera religiösa och sekulära uppfattningar om pacifism och rättfärdiga krig;
  • använda begrepp, modeller och teorier från kursen som redskap för att självständigt analysera ett konkret exempel. 

Examination

  • Muntlig redovisning, 2,5 hp
  • PM med presentation och diskussion av egenvald fallstudie, 5 hp
  • Obligatoriska seminarier, 0 hp

Delkurs 4: Religion, rasism och nationalism, 7,5 hp

Delkursen fokuserar på religioners roller i sådana samtida sammanhang där rasistiska och nationalistiska ideologier och praktiker utmanar demokrati och humanism. Den ger en introduktion i sådan teoribildning som förstår rasism, liksom vissa former av nationalism, som en legitimering av ojämlikhet. På kursen diskuteras vilka resurser som finns i skilda religiösa traditioner för att synliggöra och motarbeta samtida former av rasism och det slags nationalism som motsätter sig demokratisk pluralism, samt när religioner blir instrument för rasifiering och exkludering.

Delkursmål

Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för några centrala teoribildningar som behandlar samtida rasism och nationalism;
  • redogöra för och använda teoretiska modeller för kritisk analys av relationen mellan religion, rasism och nationalism;
  • redogöra för några teologiska förhållningssätt till demokratisk pluralism och humanism;
  • reflektera över och självständigt bedöma olika - religiösa liksom sekulära - traditioners och livsåskådningars politiska potential. 

Examination

  • PM, 2 hp
  • Hemskrivning, 5,5 hp
  • Obligatoriska seminarier, 0 hp

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska. Deltagande i föreläsningarna rekommenderas starkt för att studenten ska kunna tillgodogöra sig kursinnehållet. Även studiebesök förekommer.

Undervisningstillfällen kan komma att genomföras på engelska.

Examination

Examinationen genomförs i form av seminarier, muntlig presentation, PM och hemskrivning. Se examination under respektive delkurs.

Seminarier betygssätts med U­-G. Samtliga övriga examinatoriska moment betygssätts med U-G-VG.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från de angivna examinationsformerna. Som särskilda skäl räknas rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

God färdighet i att läsa engelska förutsätts. Studenten förutsätts under hela kursen arbeta självständigt.

För den student som följer äldre studieordning kan viss anpassning av kursplanen ske.

Övergångsbestämmelser

Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin