Empirisk-praktisk fördjupningskurs I
Kursplan, Avancerad nivå, 5RA101
- Kod
- 5RA101
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Religionsvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Teologiska fakultetsnämnden, 16 februari 2021
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Allmänt
Kursen kan ingå i Masterprogram i teologi och religionsvetenskap.
Behörighetskrav
Kandidatexamen i religionsvetenskap eller Introduktion till religionsvetenskap på avancerad nivå, 30 hp eller D1-kurs i ett religionsvetenskapligt ämnesområde
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- självständigt identifiera och formulera relevanta problem inom empirisk forskning om religion och teologi,
- förstå och kritiskt diskutera användning av begrepp och teorier inom olika forskningstraditioner,
- välja och argumentera för relevant teori för en planerad forskningsuppgift,
- självständigt reflektera över och tillämpa forskningsetiska riktlinjer,
- reflektera kritiskt över rollen som forskare.
Innehåll
Kursen består av två delkurser om 7,5 hp. Den första delkursen ger en orientering i centrala teoretiska perspektiv och begrepp som tillämpas i aktuell forskning om individers religiositet, religion och samhällelig förändring samt teologi och praktiker inom religiösa samfund. Kursen tränar val och tillämpning av teori utifrån forskningsfrågor.
Den andra delkursen behandlar olika forskningstraditioners förståelse av kvalitet och god forskningssed med fokus på forskarens roll och forskningsetiska riktlinjer för studier av känsliga personuppgifter som religiös och filosofisk övertygelse. Särskild vikt läggs vid frågor om reflexivitet och normativitet inom praktikorienterad forskning.
Delkurs 1: Centrala teorier och begrepp för empirisk-praktiska studier av religion och teologi, 7,5 hp
Delkursmål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- förstå och tillämpa centrala begrepp och teorier inom aktuell empirisk forskning om religion och teologi,
- identifiera och kritiskt diskutera användning av teorier inom olika forskningsprojekt,
- presentera och argumentera för val av forskningsfrågor för en specificerad forskningsuppgift,
- bearbeta och presentera vetenskaplig kunskap och analyser på engelska.
Examination
- PM 2,5 hp
- Hemskrivning 5 hp
Delkurs 2: Forskningsetik och forskarroller i empirisk-praktiska studier 7,5 hp
Delkursmål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- självständigt reflektera över olika kriterier för kvalitet och god forskningssed,
- kritiskt diskutera olika strategier för reflexivitet och normativitet inom praktikorienterad forskning,
- redogöra för och tillämpa etiska riktlinjer i empirisk forskning om religion och livsåskådningar,
- självständigt och kritiskt hantera betydelsen av personlig position i val av och användning av teorier och metoder.
Examination
- Muntlig presentation 2,5 hp
- Hemskrivning 5 hp
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och/eller seminarier. Seminarierna är obligatoriska. Undervisningstillfällen kan komma att genomföras på engelska.
Vid ett mycket litet studentantal kan angivna undervisningsformer komma att ändras till självstudier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier samt genom olika typer av skriftliga och muntliga uppgifter, se examination under respektive delkurs.
Samtliga examinatoriska moment betygssätts med U-G-VG.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
God färdighet i att läsa engelska förutsätts. Studenten förutsätts under hela kursen arbeta självständigt.
Övergångsbestämmelser
Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare.