Filosofisk ämnes- och metodkurs

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RA400

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RA400
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionsvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 16 februari 2021
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan ingå i:

  • Masterprogram i teologi och religionsvetenskap, 120 hp
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, 330 hp

Behörighetskrav

120 hp inklusive 90 hp inom något religionsvetenskapligt huvudområde

Mål

Kursens mål är att studenten skall förstå olika filosofiska och teologiska metodperspektiv av relevans för ett vetenskapligt studium av religiösa föreställningar, teologier och livsåskådningar. Kursen är inriktad mot att göra studenten medveten om olika redskap för kritisk reflektion kring och normativ analys av teoretiskt material. Kursens målsättning är att fokusera på filosofiska och idéhistoriska metoder och diskutera deras tillämpning.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • resonera självständigt kring principfrågor inom analytiska, hermeneutiska, ideologikritiska och idéhistoriska metoder
  • argumentera självständigt för att en metod är att föredra framför en annan i relation till visst material eller en specifik uppgiftsbeskrivning
  • arbeta praktiskt med analytisk, hermeneutisk, ideologikritisk och idéhistorisk metod i relation till olika material.

Innehåll

Kursen avser att ge forskarförberedande metodologiska och analytiska redskap för fördjupning inom etik, religionsfilosofi och systematisk teologi. Kursen är uppdelad i två delkurser och tar tillsammans upp fyra metodologiska inriktningar:

Delkurs 1, Argumentativa och ideologikritiska metoder 7,5 hp

Argumentativ metod används till att undersöka om resonemang kring t.ex. Guds existens, människans natur och ett rättvist samhälle är begripliga, fria från inre motsägelser och rimliga att omfatta eller om de bygger på begreppsförvirring, logiska felslut eller ohållbar argumentation.

Ideologikritisk metod fokuserar texters och föreställningarnas politiska eller ideologiska förutsättningar och funktion. Metoden avslöjar hur föreställningar om t.ex. religion, människovärde och samhällets struktur används för att befrämja vissa gruppers intressen på bekostnad av andra gruppers intressen.

Delkurs 2, Hermeneutiska och idéhistoriska metoder 7,5 hp

Hermeneutisk metod används till att undersöka olika texters mening och sammanhang och för att analysera förståelsens och den mänskliga kommunikationens möjligheter och förutsättningar. I fokus står frågor om traditioners betydelse för tolkningen och sanningsprövningen av religiösa, litterära och moraliska föreställningar.

Idéhistorisk metod kan dels handla om att klarlägga teologiska och filosofiska idéers ursprung, sociala sammanhang och politiska betydelse, dels att med filosofi- och teologikritiska metoder kritiskt och konstruktivt pröva hur teologiska och filosofiska traditioner kan bidra till en aktuell livsåskådningsreflektion.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska.

Undervisningstillfällen kan komma att genomföras på engelska.

Vid ett mycket litet studentantal kan angivna undervisningsformer komma att ändras till självstudier.

Examination

Delkurs 1, Argumentativa och ideologikritiska metoder 7,5 hp

  • PM (6 hp)
  • Muntlig redovisning (1,5 hp).

Delkurs 2, Hermeneutiska och idéhistoriska metoder 7,5 hp

  • PM (6 hp)
  • Muntlig redovisning (1,5 hp).

Samtliga examinatoriska moment betygssätts med U-G-VG.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

God färdighet i att läsa engelska förutsätts. Studenten förutsätts under hela kursen arbeta självständigt.

För den student som följer äldre studieordning kan viss anpassning av kursplanen ske.

Övergångsbestämmelser

Om kursen upphör eller genomgår större förändringar ges tre examinationstillfällen enligt denna kursplan under tre terminer. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan examination ske även senare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin