Arabiska B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5AB201

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5AB201
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Semitiska språk G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen kan räknas till biområdet Arabiska i kandidatexamen.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Arabiska A

Mål

Delkurs 1 och 2: Arabiska B1 och Arabiska B2

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna

  • med språkvetenskaplig terminologi redogöra för arabiska verbets former och syntax, jämte grundläggande satssyntax med de vanligaste logiska satsfogningarna och olika typer av underordnade satser,
  • använda ett arabisk-engelskt standardlexikon,
  • beskriva standardarabiskans morfosyntax (form- och satslära) detaljerat med användning av grundläggande språkvetenskaplig terminologi samt tillämpa dessa kunskaper i arabiska texter,
  • läsa enkel arabisk sakprosa i normal hastighet med begripligt uttal,
  • utan hjälpmedel översätta arabiska lärobokstexter och därvid analysera starka och svaga ordbildningar samt grundläggande syntax,
  • med hjälpmedel översätta enklare arabisk prosa.
  • förstå och aktivt använda idiomatiska arabiska uttryck i enkla samtal på standardarabiska samt på en talad dialekt,
  • aktivt använda ett basordförråd som innefattar sociala situationer på olika formalitetsnivåer.

Delkurs 3: Funktionell grammatik, 7,5 hp

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för innebörden i begreppet funktionell grammatik samt något om hur denna teoretiska inriktning skiljer sig från andra, främst den generativa
  • på en översiktlig och elementär nivå redogöra för strukturen hos semantisk-lexikala nätverk
  • definiera huvudordklasser utifrån syntaktiska, morfologiska och semantiska kriterier i ett för studenten tidigare okänt språk
  • förklara vad som menas med grammatikaliseringsprocesser, samt översiktligt förklara hur grammatikalisering av tempus-, aspekt-, negations- och kongruensmarkörer sker i språk
  • redogöra för förhållandet mellan semantiska roller och grammatiska relationer
  • redogöra för begreppen transitivitet och valens
  • analysera och redogöra för markering av grammatiska relationer hos både huvud- och dependentmarkering i för studenten tidigare okända språk
  • förklara skillnaden mellan språk med fri och bunden ordföljd, samt förhållandet mellan ordföljden i satser och bundna morfem
  • definiera och redogöra för begreppen tempus, aspekt och modalitet, samt redogöra för skillnaden mellan aspekt och aktionsart
  • redogöra för begreppen perfektiv - imperfektiv
  • redogöra för skillnaden mellan presupposition, realis och irrealis
  • på en översiktlig och elementär nivå redogöra för skillnaden mellan logisk och språklig negation.

Delkurs 4: Arabisk litteratur, 7,5 hp

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för den arabiska litteraturens utveckling i dess historiska kontext från ca. 500 e.Kr. och framåt
  • beskriva olika typer av klassisk arabisk diktning
  • redogöra för olika genrer inom den klassiska arabiska prosan samt namnge viktiga verk inom olika genrer
  • beskriva framväxten av den moderna arabiska prosan
  • redogöra för de viktigaste arabiska författarnas liv och litterära verk
  • analysera den arabiska litteraturens roll i dagens arabländer.

Delkurs 5: Kulturbärande religioner, 7,5 hp

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för och diskutera olika sätt att definiera religion som fenomen
  • översiktligt kunna redogöra för respektive religions grunddrag med avseende på centrala begrepp och trosföreställningar
  • översiktligt kunna redogöra för huvudinriktningar inom respektive religion: uppkomst, skillnader i trosutövning och lära, karakteristiska drag och historisk bakgrund
  • redogöra för centrala urkunders och källors uppkomst och ställning inom respektive religion
  • översiktligt kunna redogöra för de historiska processer genom vilken de stora religionerna i berörd region utvecklades och spreds samt dess religiösa, politiska och kulturella följder
  • med relevanta argument kunna diskutera religionens roll i relation till samhällets utformning i berörd region med utgångspunkt från en specifik frågeställning
  • med relevanta argument kunna diskutera och tematiskt jämföra vissa övergripande företeelser, t.ex. genus, familj, relation till andra religioner, konflikt och samverkan, modernitet, globalisering av relevans för religion i berörda regioner
  • presentera en muntlig och skriftlig diskussion, baserad på relevant material, av en aktuell frågeställning relaterad till religion i regionen
  • skriva sammanhängande akademisk text på god svenska
  • ha utvecklat förmågan till egen analys, kritiskt tänkande och reflektion.

Innehåll

Kursen består av delkurserna:

Arabiska B1, 7,5 hp

Fördjupade färdigheter och kunskaper i den moderna standardarabiskan.

Arabiska B2, 7,5 hp

Fördjupade färdigheter och kunskaper i den moderna standardarabiskan och i en talad dialekt.

Delkurs B1 och B2 motsvarar tillsammans 5AB218, 15 hp.

två av följande delkurser: 

Funktionell grammatik 7,5 hp

(Motsvarar 5LN232)

Funktionell grammatik som teoretisk inriktning. Lexikon, ord och morfem. Enkla och komplexa satser. Argumentstruktur. Verbklasser. Grammatiska relationer och markering. Ordföljd. Tempus, aspekt och modalitet. Negation.

Arabisk litteratur 7,5 hp

(Motsvarar 5AB230)

Grunderna i den moderna och klassiska arabiska litteraturhistorien.

Kulturbärande religioner, 7,5 hp

(Motsvarar 5AA021)

I kursen ges en överblick över de större religioner som har sitt ursprung i Nordafrika, Mellanöstern, Central- och Sydasien, och deras grundläggande drag. Inom kursen behandlas religioners uppkomst, centrala begrepp och skrifttraditioner, men också deras roll i dagens samhällsdebatt, och hur religion förändras genom moderniseringsrörelser. Återkommande teman som behandlas är frågor om legitimitet, familj, genus och globalisering.

I kursen ingår också en diskussion av begreppet "religion" som fenomen, och vad det innebär att studera religion som forskningsområde, samt hur detta fenomen relaterar till andra mänskliga aktiviteter.

Inom kursens ram genomförs ett mindre specialarbete i grupp, där studenterna analyserar bakgrunden till någon aktuell debatt relaterad till religion i regionen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, seminarie-, övnings- och examinationsmoment på campus och via universitetets lärportal. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.

Examination

Arabiska B1: Examination sker genom:

a) Kort skriftligt PM 7-10 sidor.

b) Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift.

c) Salsskrivning.

Samtliga moment måste vara godkända för G på delkursen. För VG krävs VG på salsskrivning samt ytterligare ett moment.

Arabiska B2: Examination sker genom:

a) Muntliga och skriftliga uppgifter under kursens gång, enligt anvisning vid kursstart.

b) Salsskrivning.

c) Muntligt prov.

Samtliga moment måste vara godkända för G på delkursen. För VG krävs VG på salsskrivning samt ytterligare ett moment.

Delkurs 3: Funktionell grammatik

Delkursen har tre examinerande moment:

1. skriftliga inlämningsuppgifter;

2. en uppsats om ca 5-10 sidor om en egen empirisk undersökning;

3. en muntlig redovisning av uppsatsen.

Föreskrifter om inlämningsuppgifter föreligger vid kurstillfällets början. Inlämning av uppsatsen sker i slutet av kursen, exakt datum för inlämning meddelas av läraren vid kursstart.

Delkurs 4: Arabisk litteratur

Examinationen sker genom salskrivning samt en fördjupningsuppgift med skriftlig inlämningsuppgift med beteckningen Fördjupningsuppgift Bokval, omfattande 3,5-4 sidor.

Delkurs 5: Kulturbärande religioner

Examination sker i form av:

a) Kortare fritt skrivet PM/essä (1-2 sidor) på svenska eller engelska.

b) Skriftligt PM om ca 10 sidor samt muntlig presentation av aktuell fråga inom kursens ram. Genomförs företrädesvis i grupp, men kan i särskilda fall genomföras enskilt. Då arbetet genomförs i grupp, ska individuella insatser vara definierade.

c) Salsskrivning.

För G på delkursen krävs minst G på samtliga moment. För VG krävs VG på salsskrivning och VG eller nära VG på PM och muntlig presentation.

För VG på hela kursen (30 hp) krävs VG minst tre av de ingående delkurserna.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin