Rörelse, kost och hälsa i förskolan (uppdragsutbildning)
Kursplan, Grundnivå, 8PE081
- Kod
- 8PE081
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 17 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Uppdragsutbildning.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens syfte är att studenten ska få grundläggande kunskaper om betydelsen av rörelse, kost och hälsa ur ett förskolepedagogiskt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva, förklara och kritiskt granska rörelsens betydelse för barns utveckling och lärande
- diskutera och problematisera kunskapsområdena rörelse och hälsa ur perspektiven kön/genus, klass och etnicitet
- självständigt kunna planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter för barn
- redogöra för sambandet mellan kost och hälsa och dess betydelse på individ- och samhällsnivå.
Innehåll
- Kunskaper om barns fysiska utveckling såsom motorik, koordination och individuell variation.
- Barns förutsättningar och fysiska och sociala miljöers betydelse för rörelse, lek och lärande.
- Kunskaper om organisation och tillämpning av rörelse och lek inomhus och utomhus.
- Fysisk aktivitet, näringsriktiga måltider och hälsofrämjande livsstil.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt, muntligt och praktiskt exempelvis genom skriftlig salstentamen och praktisk redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.