Hållbar hantering av förorenad jord och sediment
Kursplan, Avancerad nivå, 1GV194
- Kod
- 1GV194
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geovetenskap A1N, Hållbar utveckling A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp, varav 90 hp i geovetenskap eller miljövetenskap. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- bedöma och tillämpa analytiska metoder för att identifiera och lösa problem med förorenad mark och sediment
- motivera en adekvat karaktäriseringsmetod för en förorenad plats
- kritiskt analysera och motivera lämpligheten hos olika saneringsmetoder
- utvärdera och rekommendera en passande saneringsmetod för en förorenad plats som tar hänsyn till dess egenskaper
- planera en adekvat långsiktig övervakning efter sanering
- beakta och relatera till europeiska ramverk och direktiv för sanering och deras innebörd för hållbar hantering
Innehåll
Hanteringen av förorenad mark och sediment inkluderar karakterisering av platsen och marken/sedimentet, val av saneringsmetod och övervakning efter sanering. Alla tre komponenterna kommer att ingå i kursen, med exempel från de senaste fynden och innovationerna inom området.
De europeiska ramarna och direktiven för sanering och hantering av av förorenade jordar och sediment. Exempel från det svenska sammanhanget och ansvarsfördelningen hos myndigheter och konsulter. Diskussioner om vad dessa innebär för uppfyllandet av FNs globala hållbarhetsmål som rör rent vatten, hav och marina resurser, hållbar konsumtion och produktion, etc.
Undervisning
Föreläsningar, litteraturstudier, projektarbete och seminarier.
Examination
Kursen examineras med individuell inlämningsuppgift (2 hp) och muntlig seminariepresentation (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.