Kostvetenskap C: Examensarbete

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2HK084

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2HK084
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Kostvetenskap G2E, Kostvetenskap G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 10 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för kostvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i Dietistprogrammet 180 högskolepoäng, Kostvetarprogrammet, Kostekonomprogrammet 180 högskolepoäng, kan utgöra specialisering inom Lärarprogrammet 210-330 högskolepoäng. Kursen kan också vara fristående kurs. Kursen ges på heltid.

Behörighetskrav

Kostvetenskap A: Nutrition (30 hp), och Kostvetenskap B: Livsmedelsvetenskap (30 hp) samt genomgången Kostvetenskap C: Kostsociologi (7,5 hp) eller Kostvetenskap C: Sociologiska perspektiv på mat (7,5 hp) respektive Vetenskapliga metoder (7,5 hp), eller Kostvetenskap A: Nutrition (30 hp), Kostvetenskap B: Livsmedelsvetenskap (15 hp), Kostvetenskap B: Dietetikens grunder (15 hp) samt genomgången Kostvetenskap C: Kostsociologi (7,5 hp) eller Kostvetenskap C: Sociologiska perspektiv på mat (7,5 hp) respektive Vetenskapliga metoder (7,5 hp).

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Söka och välja vetenskaplig litteratur utifrån frågeställning och relevans.
  • Planera och genomföra en empirisk undersökning med relevant metodval utifrån frågeställning.
  • Analysera insamlat material och presentera detta i en uppsats.
  • Presentera och försvara den egna uppsatsen, opponera på annan uppsats samt granska, värdera och diskutera andra uppsatser under uppsatsseminarierna.

Innehåll

Inom kursen tillämpar och fördjupar studenten sina kunskaper inom det kostvetenskapliga området genom att under handledning genomföra en empirisk studie. Särskild vikt läggs vid färdighetsträning i förmågan att självständigt planera, genomföra, analysera och presentera en studie utifrån ett vetenskapligt arbetssätt. Kursen utmynnar i en skriven uppsats som behandlas i ett slutseminarium där rollerna som opponent respektive respondent tränas.

Undervisning

Undervisningen består av seminarier och självständigt arbete under handledning, för examensarbete på C-nivå (grundnivå) arbetar studenterna två och två.

Examination

Examinationen görs av den uppsats som presenteras vid slutseminariet i samråd mellan handledare och examinator. Till grund för examination ligger också försvaret av uppsatsen, oppositionen på annan uppsats samt aktivt seminariedeltagande.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Vid kursstart ska betygsättande lärare alternativt läraren/lärarlaget fastställa vilken undervisning som kräver obligatorisk närvaro, samtidigt ska läraren presentera former för närvarokontroll och anvisningar för hur obligatoriska moment ska genomföras. Vidare ska kriterier för olika betygsgrader anges.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin