Biomolekylär arkeologi
Kursplan, Avancerad nivå, 1BL809
- Kod
- 1BL809
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp inklusive 90 hp arkeologi, biologi, etnologi, forensisk vetenskap, geovetenskap, historia eller kulturantropologi. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Kursen ger en övergripande inblick i den senaste forskningen inom biomolekylär arkeologi; de metoder, arbetssätt och färdigheter som används i arbete med förhistoriskt DNA, proteom, restanalyser och isotopanalyser av arkeologiskt material.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för möjligheter och begränsningar med biomolekylär arkeologi,
- redogöra för artiklar som innehåller biomolekylära data,
- tillämpa aktuella kriterier för urval och provtagning av material,
- tillämpa etablerad praxis för publicering av vetenskapliga data,
- utforma projekt inom området genom att använda de mest lämpade metoderna.
Innehåll
Kursen är indelad i fyra teman:
- Förhistoriskt DNA: analys av genetisk information inklusive extraherad forntida DNA från arkeologiska lämningar och analys av nutida DNA.
- Proteomik: studier av bevarade proteiner i ben och dentin, tandsten, matrester, keramik, frön etc. En översikt över tillämpningar inom forskning om förhistoriska proteiner.
- Restanalyser: extraktion och bestämning av organiska rester, såsom fetter, proteiner och DNA, som finns bevarade på artefakter och i arkeologiska sammanhang.
- Isotopanalyser: användning av stabila isotopanalyser för kol, kväve, strontium och syre på skelettmaterial från människor och djur, i syfte att rekonstruera förhistoriska dietmönster, mobilitet och klimat.
En översikt över laborativa tillvägagångssätt och bästa praxis för provtagning kommer att sammanfattas i varje block.
Undervisning
Föreläsningar och workshops som hålls av specialister inom de olika områdena, samt ett individuellt projekt och ett grupparbete.
Examination
Skriftlig rapport av det individuella projektet och muntlig presentation av grupparbetet (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.