Biomolekylär arkeologi

2 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1BL809

Kod
1BL809
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp inklusive 90 hp arkeologi, biologi, etnologi, forensisk vetenskap, geovetenskap, historia eller kulturantropologi. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Kursen ger en övergripande inblick i den senaste forskningen inom biomolekylär arkeologi; de metoder, arbetssätt och färdigheter som används i arbete med förhistoriskt DNA, proteom, restanalyser och isotopanalyser av arkeologiskt material.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för möjligheter och begränsningar med biomolekylär arkeologi,
  • redogöra för artiklar som innehåller biomolekylära data,
  • tillämpa aktuella kriterier för urval och provtagning av material,
  • tillämpa etablerad praxis för publicering av vetenskapliga data,
  • utforma projekt inom området genom att använda de mest lämpade metoderna.

Innehåll

Kursen är indelad i fyra teman:

  1. Förhistoriskt DNA: analys av genetisk information inklusive extraherad forntida DNA från arkeologiska lämningar och analys av nutida DNA.
  2. Proteomik: studier av bevarade proteiner i ben och dentin, tandsten, matrester, keramik, frön etc. En översikt över tillämpningar inom forskning om förhistoriska proteiner.
  3. Restanalyser: extraktion och bestämning av organiska rester, såsom fetter, proteiner och DNA, som finns bevarade på artefakter och i arkeologiska sammanhang.
  4. Isotopanalyser: användning av stabila isotopanalyser för kol, kväve, strontium och syre på skelettmaterial från människor och djur, i syfte att rekonstruera förhistoriska dietmönster, mobilitet och klimat.

En översikt över laborativa tillvägagångssätt och bästa praxis för provtagning kommer att sammanfattas i varje block.

Undervisning

Föreläsningar och workshops som hålls av specialister inom de olika områdena, samt ett individuellt projekt och ett grupparbete.

Examination

Skriftlig rapport av det individuella projektet och muntlig presentation av grupparbetet (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin