Frielektronlaser - vetenskap och teknik
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA581
- Kod
- 1FA581
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 26 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap. Elektromagnetisk fältteori och Synkrotronstrålning rekommenderas. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- sammanfatta och förklara den grundläggande fysiken bakom en frielektronlaser (FEL).
- beskriva prestanda och egenskaper hos en frielektronlaser och den genererade strålningen.
- förklara, med exempel, metoder för att förbättra frielektronlaser prestanda.
- jämföra olika FEL-laboratorier runtom i världen samt beskriva vilka typer av forskning bedrivs där.
- beskriva FEL-tillämpningar inom olika områden så som: atom- och molekylfysik, plasmafysik och strukturbiologi.
- visa muntliga och skriftliga färdigheter i problemlösning.
- muntligt och skriftligt diskutera och redogöra för de individuella projekten.
Innehåll
FEL fysik: undulator strålning, teori för växelverkan mellan strålen och vågen i en FEL, optiska strålar och styrda moder, röntgenoptik, FEL oscillatorer och högförstärkning av en FEL, SASE FEL och metoder för förbättring av koherensen för FEL, fotondiagnostik.
FEL tillämpningar: långvåglängd FEL, röntgen FEL, atom- och molekylfysik, fysik vid hög energitäthet, röntgendiffraktion, biologiska tillämpningar, utrasnabbt röntgenvetenskap.
Undervisning
Föreläsningar, problemlösningsseminarier, litteraturstudier kombinerat med att studenterna presenterar aktuella forskningsartiklar för varandra.
Examination
Inlämningsuppgifter och problemlösning vid seminarier (5 hp) skriftliga projektrapporter och muntlig presentation av de individuella projekten (5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.