Projektledning och ledarskap
Kursplan, Grundnivå, 1TG299
- Kod
- 1TG299
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 4 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c/Matematik D
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- planera, leda, genomföra, avsluta, följa upp och dokumentera projekt, inklusive arbets- och styrgruppsmöten,
- redogöra för och tillämpa agila principer och metoder,
- presentera projekt muntligt och skriftligt,
- identifiera och analysera den gruppdynamiska processen på individ- och gruppnivå,
- beskriva och analysera sitt motiverande värdesystem samt sina lär- och konflikthanteringsstilar,
- identifiera och analysera sin egen roll i projektgruppen,
- beskriva olika teorier om interpersonell kommunikation och ge konstruktiv feedback,
- identifiera, analysera och beskriva sin egen förmåga till konfliktlösning.
Innehåll
Projektmodeller, projektorganisation, mötesformer, dokumentation och projektplaner. Riskanalys, kravspecifikation, målformulering, intressentanalys, tidsplanering och aktivitetsnedbrytning. Agila projektmetoder såsom agila manifestet, agila principerna, Kanban och Scrum. Skrivning av projektrapport. Lärstilar, motiverande värdesystem och konfliktstilar. Projektledarskap ur ett individ- och grupperspektiv, interpersonell kommunikation, gruppdynamik, roller, konflikthantering och feedback.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, gästföreläsningar, workshops samt handledning av projektarbete som genomförs i grupp.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter, workshops samt seminarier (2 hp). Muntlig och skriftlig presentation av projektuppgiften, inklusive dokumentation av styrgruppsmöten (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med 1TG230 Projekt och ledning