Ohälsa och främjande av hälsa I

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ370

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ370
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G1F, Vårdvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 juni 2021
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 3 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU, 7.5 hp). Kursen består av 20 hp vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 10 hp medicinsk vetenskap, vilket studeras integrerat.

Behörighetskrav

Behörig att registreras är den som har godkända kurser från termin 1 (30hp), samt godkänd VFU-placering inklusive teoretiska uppgifter (9hp) och godkänd medicinsk teknik och färdighetsträning (1.5hp) från termin 2 vid sjuksköterskeprogrammet (totalt 40.5 hp).

Mål

Målen är uppställda i bokstavsordning

Efter genomförd kurs ska studenten, utifrån ett personcentrerat förhållningssätt och med beaktande av mångfaldsperspektiv, kunna:

  1. argumentera för prioriteringar i vården med stöd av vårdetiska principer
  2. beskriva och tillämpa för situationen anpassade lagar, förordningar och myndighetsförfattningar i relation till hälso- och sjukvård, inklusive konventioner om mänskliga rättigheter och mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation
  3. diskutera mänskliga rättigheter tillsammans med andra professioner och reflektera över bemötande och behandling ur människorättsliga perspektiv
  4. förklara forskningsdesign med kvantitativ respektive kvalitativ ansats, samt kunna söka fram, sammanställa, skriftligt och muntligt rapportera vetenskaplig evidens för omvårdnadsåtgärder samt kunna resonera kring begreppet evidensbaserad omvårdnad
  5. förklara och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, deskriptiv statistik och bivariata analysmetoder samt kunna tolka statistisk information i vetenskapliga studier
  6. förklara verkningsmekanismer och biverkningar av läkemedel vid olika ohälso- och sjukdomstillstånd för patient och vårdpersonal samt tillämpa säker läkemedelshantering med ett hållbarhetsperspektiv
  7. identifiera krisreaktioner och ge stöd i samband med ohälsa och under handledning tillämpa anpassade strategier för att främja hälsa
  8. identifiera och förklara olika ohälso- och sjukdomstillstånd, inklusive patofysiologi samt kunna förklara och delta i medicinsk diagnostik, behandling och utvärdering
  9. identifiera risker och tillämpa för situationen anpassade vårdhygieniska strategier för att förhindra smittspridning och vårdrelaterade infektioner utifrån ett hållbarhetsperspektiv
  10. reflektera kring och tillämpa teorier/modeller och begrepp av relevans för omvårdnad
  11. tillämpa omvårdnadsprocessen, inklusive journalföring, i partnerskap med patient/närstående, självständigt avseende allmän omvårdnad vid ohälsa och risk för ohälsa samt under handledning avseende specifik omvårdnad
  12. tillämpa strategier för samtal, undervisning och information till patient/närstående och personal om vård och hälsotillstånd samt kunna använda den informations- och kommunikationsteknologi som används i klinisk verksamhet
  13. under handledning och med stöd av teori/modell för ledarskap och förbättringsarbete prioritera, fördela och utvärdera arbetet i omvårdnadsteamet och samverka interprofessionellt
  14. visa självkännedom och empatisk förmåga i teamarbete och vårdsituationer
  15. värdera sitt behov av ytterligare kunskap och beskriva strategier för fortlöpande utveckling av sin professionella kompetens

Innehåll

Hälsa och ohälsa 3

Nedanstående inkluderar både vård av barn och vuxna, om inget annat anges.

- allmän och specifik omvårdnad vid ohälsa och risk för ohälsa, inklusive hälsofrämjande åtgärder utifrån ett personcentrerat förhållningssätt

- bedömning av smärta och smärtbehandling

- farmakologi relaterat till kursens sjukdomar/sjukdomstillstånd

- informations- och kommunikationsteknik, inklusive e-hälsa

- klinisk kemi och fysiologi av relevans för kursens sjukdomar/sjukdomstillstånd, inklusive

bilddiagnostiska undersökningar

- ledarskap, följarskap och samverkan i vårdteam

- läkemedelshantering och information om läkemedel och biverkningar anpassad till person och situation

- nutrition 3: närings- och vätskebehov, med fokus på enteral och parenteral nutrition och vätskebalans

- omvårdnadsprocessen och dokumentationsmodeller

- patofysiologi, diagnostik och behandling vid ohälso- och sjukdomstillstånd inom somatisk vård hos barn och vuxna: fokus på infektion- och mag-tarmsjukdomar; vuxna: endokrina-, gynekologiska-, hjärt-kärl-, lever-, neurologiska-, njur- och reumatologiska sjukdomar samt sexuell och reproduktiv hälsa

- sår och sårbehandling 3

- teorier, modeller och begrepp relaterat till sjuksköterskans profession med fokus på omvårdnad, kommunikation, undervisning, kulturell mångfald, krishantering och ledarskap

Läkemedelsräkning 3

- läkemedelsräkning

Medicinsk teknik och färdighetsträning 3

- bukstatus; Centrala infarter (CVK, piccline, subcutan venport); D-sond; el- och gaslära; förflyttningskunskap och ergonomi; injektioner; iordningsställande av infusion; KàD; läkemedelsadministrering i central infart; PVK; RiK; S-HLR vuxna; simulering ABCDE inklusive CRM; venprov; workshop ABCDE.

Professionsutveckling 3

- etik och medicinsk rätt 3:

etik: diskrimineringsgrunderna; prioriteringar i vården med stöd av vårdetiska begrepp och principer; vård av barn och vuxna med nedsatt autonomi, inklusive etik i livets slutskede

medicinsk rätt: lagrum för hälso- och sjukvårdens organisation och arbetsmiljö

- interprofessionellt lärande: mänskliga rättigheter

- mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation 3: hälso- och sjukvårdens ansvar vid våld i nära relation, med fokus på kvinnor, samt barn som far illa

- säker vård och förbättringskunskap, med fokus på hållbarhet, avvikelserapportering och modeller för utvecklings- och förbättringsarbete

Verksamhetsförlagd utbildning 3

VFU inom somatisk vård - praktisk tillämpning och reflektion av teori/evidensbaserad vård

Vetenskaplig metod 3

- epidemiologi

- evidensbaserad vård

- kvalitativ och kvantitativ design, deskriptiv statistik och bivariata analyser

- PM: evidensbaserad omvårdnad

Undervisning

ARBETSFORMER

Arbete i basgrupp, föreläsning, individuellt arbete, litteraturstudier, klinisk färdighetsträning, rollspel, seminarium (arbetande, examinerande och reflekterande), VFU, webbtest, webbaserad undervisning.

Undervisningen förutsätter tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.

OBLIGATORISKA MOMENT

Basgruppsträff, inlämningsuppgift, introduktion till kurs, klinisk färdighetsträning, obligatorisk föreläsning,

schemalagt seminarium, VFU och examinationsmoment, se nedan.

Examination

Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. För examination av VFU används bedömningsinstrumentet AssCe som stöd. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Examinerande moment har utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. För examinationer i slutet av terminen sker omprovstillfälle efterföljande termin. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (omdömen) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Examinationsformer (obligatoriska moment tillkommer, se lärplattform för detaljer)

- Hälsa och ohälsa 3 (3.5hp), mål 2, 6-15: seminarium x 2, skriftlig inlämningsuppgift i grupp x 3

- Infektioner hos barn samt sexuell, reproduktiv och gynekologisk hälsa/ohälsa (3hp), mål 2,6-11,14,15: skriftlig grupptentamen

- Kvalitativ och kvantitativ metod, inklusive statistik (3hp), mål 4,5: salstentamen

- Läkemedelsräkning 3 (0.3hp), mål 6: webbtest

- Medicinsk teknik och färdighetsträning 3 (2.5hp), mål 2,6,8,9,11-14: praktiskt prov x 3, skriftlig inlämningsuppgift i grupp

- Professionsutveckling 3 (1.7hp), mål 1-3, 9,10,13,15: individuell skriftlig inlämningsuppgift, seminarium, webbtest

- Skriftlig individuell sluttentamen 3 (6hp), mål 2,6-15: salstentamen

- Verksamhetsförlagd utbildning 3 - praktik (6hp), mål 1-4,6-15: individuell examination med stöd av AssCE

- Verksamhetsförlagd utbildning 3 - teori (1.5hp), mål 2,8,11,13: seminarium, skriftlig individuell inlämningsuppgift x 2

- Vetenskaplig metod 3 (2.5hp), mål 4,5,10: seminarium, skriftlig inlämningsuppgift i grupp x 2, webbtest

Övriga föreskrifter

Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. En student kan underkännas och få avbryta VFU i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom.

Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen. Tidpunkten för förnyad VFU bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet. VFU kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin