Konstfilosofi: Vad är konst?
Kursplan, Grundnivå, 5ES048
- Kod
- 5ES048
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Estetik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 12 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens syfte är att presentera några av estetikens mest betydelsefulla filosofiska frågeställningar och inriktningar. Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- använda de begrepp och distinktioner som är nödvändiga för att kritiskt granska och ta ställning till de teorier och argument som studerats
- läsa och förstå texter som innehåller någon form av filosofiska argument
- redogöra för och kunna ge en systematisk behandling av centrala nutida frågeställningar inom filosofisk estetik
- analysera styrkor och svagheter i de teorier som studerats
- föra en kritisk diskussion angående förhållandet mellan olika estetiska teorier och ett urval av konstverk som utmanar dessa teorier
- använda teoretiska verktyg för att argumentera för och emot centrala teorier om estetiskt värde, konst och konstupplevelser.
Innehåll
I kursen studeras det moderna konstsystemets uppkomst samt nutida svar på följande frågor: Vad är konst? Hur skiljer sig konst från andra föremål eller handlingar? Måste all konst ha estetiskt värde? Bör konst ha en viss funktion, eller är just avsaknaden av funktion en del av förklaringen till varför vi beskriver vissa föremål eller handlingar som konstverk? Kan man ens definiera konsten? Centrala begrepp och distinktioner studeras och diskuteras i samband med verk från olika genrer, tidsåldrar och konstformer, däribland tolkning, intention, konstnärligt och estetiskt värde, uttrycksfullhet och kreativitet. Under kursen besöker vi Moderna Museet i Stockholm och låter de verk vi upptäcker där utmana de filosofiska teorier vi studerar.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kunskapskontrollen sker skriftligt genom examinerande prov och deltagande i obligatoriska seminarier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan. t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.