Optoelektronik
Kursplan, Avancerad nivå, 1TM008
- Kod
- 1TM008
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1F, Kvantteknologi A1F, Teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 mars 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för materialvetenskap
Behörighetskrav
120 hp teknik/naturvetenskap. Genomgångna kurser Kvantmekanik och Fasta tillståndets fysik I/F. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna
- redogöra för hur ljus växelverkar med materia kvantmekaniskt,
- förklara kvantfysikaliskt fotoelektrisk och fotovoltaisk effekt, fotokonduktivitet, rekombination samt stimulerad emission,
- redogöra för och jämföra tekniker för att omvandla optisk energi till elektrisk energi samt elektrisk energi till optisk energi,
- förklara och jämföra fysikaliska begränsningar för olika optoelektroniska komponenter,
- förklara och jämföra miljöpåverkan hos olika optoelektroniska tekniker,
- muntligt presentera hur ett optoelektroniskt system fungerar,
- tillämpa mätmetoder som karakteriserar ett optoelektroniskt system.
Innehåll
Kvantmekanisk beskrivning av växelverkan mellan ljus och materia. Optoelektroniska energiomvandlingsprocesser i tekniker som bygger på klassiska halvledarkomponenter, komponenter som innehåller ferroelektriska effekter samt tekniker som bygger på hybrid- och organisk elektronik. Elektronisk styrning av omvandlingsprocesser och minimering av energiförluster. Solceller, lysdiodteknologi, lasrar och detektorer (t.ex. CCD). Effektivitet ur ett miljöperspektiv. Kursen ger även inblick i omvandlingsprocesser utanför det synliga området. Muntlig presentationsteknik.
Undervisning
Föreläsningar, laborationer och lektionsövningar samt projektarbete.
Examination
Skriftlig tentamen (3 hp), muntlig och skriftlig presentation av projekt (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.