Professionell utveckling 1: Apotekare - samhällets läkemedelsexpert
Kursplan, Grundnivå, 3AP001
- Kod
- 3AP001
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Farmaceutisk vetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 21 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för farmaceutisk biovetenskap
Allmänt
Kurser i professionell utveckling löper genom hela utbildningen med syfte att stärka studentens professionella identitet och utveckling. Dessa kurser omfattar verklighetsbaserade frågeställningar, vetenskapliga metoder och arbetssätt, samt muntlig och skriftlig kommunikation relaterat till professionen. Kurserna kompletterar övrig färdighetsträning inom programmet och ges i nära anknytning till och parallellt med övriga kurser under terminen. Kurserna avser belysa vikten av integrerad kunskap för att lösa kvalificerade yrkesrelaterade frågeställningar. Genom dessa kurser ges studenten möjlighet att öka sin självkännedom, att träna sin förmåga att arbeta i team samt att reflektera över framtida yrkesroller, etik och professionellt förhållningsätt. Kurserna i professionell utveckling examineras terminsvis.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 eller Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet A13/13)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva apotekarens olika roller på apotek, industri, myndighet och inom hälso- och sjukvård.
- Beskriva klinikens, omgivningens och patientens roll i utveckling och användning av läkemedel
- Använda information från FASS och Läkemedelsboken för att lösa läkemedelsrelaterade frågeställningar.
- Diskutera inhämtad kunskap och samarbeta i en grupp samt utvärdera detta arbete
- Reflektera över sina universitetsstudier och rollen som student
- Identifiera sina behov av ytterligare kunskap samt formulera relevanta inlärningsmål
- Beskriva olika professioners kompetens- och ansvarsområden samt innebörden av interprofessionell kompetens
Innehåll
Kursen avser att ge en översikt över apotekarens olika roller i samhället. Detta innefattar apotek, industri, myndighet och apotekarens roll inom vården. Studierna är till stor del problembaserade och utgår från verklighetsnära situationer och fokuserar på läkemedel och läkemedelsrelaterade frågeställningar som den studerande kan komma att möta i sin framtida yrkesroll. Kursen innefattar även tillämpning av FASS och Läkemedelsboken. Under kursen får studenterna utbildning inom hjärt-lungräddning (HLR) samt möjlighet att reflektera över sin roll som student vid universitetet.
Undervisning
Grundläggande förståelse för aktuellt område ska inhämtas genom problembaserat lärande (PBL) i basgrupper med ca 8 studerande och en handledare. Andra undervisningsformer är interprofessionellt lärande (IPL) datorbaserade inlämningsuppgifter , en workshop om universitetsstudier samt HLR-utbildning. Stor vikt läggs vid den studerandes eget lärande, likaså förmågan att självständigt söka information i litteratur och andra källor. Kursen ger också en träning i att samarbeta med andra.
Obligatoriska moment: PBL-möten, IPL, datorövningar , workshop och HLR-utbildning.
Examination
Kursen examineras fortlöpande genom aktivt deltagande i PBL-möten, IPL , workshop, HLR-utbildning samt godkända individuella datorövningar. Komplettering av obligatoriska moment kan göras tidigast vid nästa kurstillfälle och då endast i mån av plats.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t. ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.