Examensarbete för masterexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap
Kursplan, Avancerad nivå, 3KK024
- Kod
- 3KK024
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biomedicinsk laboratorievetenskap A2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 8 november 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen är en obligatorisk kurs för studenter antagna till masterprogrammet i biomedicinsk laboratorievetenskap, men kan även ges som fristående kurs. Examensarbetet anknyter till utbildningens inriktning så att teoretiska och metodologiska kunskaper från tidigare genomgångna kurser kan tillämpas, breddas och fördjupas och utgör en fördjupning i huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap.
Denna kurs 3KK024 ersätter 3ME074.
Behörighetskrav
Biomedicinsk analytikerexamen eller kandidatexamen med huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap, samt därutöver kurser om 60 hp varav minst 30 hp på avancerad nivå. Relevant yrkeserfarenhet motsvarande minst 1 år på heltid.
Mål
Den enskilde studenten ska efter avslutad kurs inom ämnesområdet biomedicinsk laboratorievetenskap kunna:
Kunskap och förståelse
- uppvisa breddade och fördjupade kunskaper inom en självvald del av området biomedicinsk laboratorievetenskap
- visa fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete genom att bland annat motivera sitt val av metodik och urval av vetenskaplig information
Färdigheter och förmågor
- identifiera lämpligt projekt för vidare studier
- självständigt planera en vetenskaplig undersökning
- praktiskt genomföra en kvalificerad vetenskaplig undersökning inom givna tidsramar
- beräkna kostnaden för en vetenskaplig undersökning och skriva en projektansökan
- samla in, analysera och bearbeta data med avancerad statistisk analys
- muntligt redovisa och försvara en vetenskaplig undersökning på engelska
- skriftligt redovisa en vetenskaplig undersökning på engelska
- resonera kritiskt kring försöksdesign, metodval, erhållna resultat och tolkning av dessa
- på ett vetenskapligt sätt, skriftligt och muntligt, sammanfatta och kritiskt värdera vetenskaplig biomedicinsk information som erhållits muntligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- skriva etikansökan om tillstånd för djurförsök eller för att använda patientmaterial för att därigenom visa ett etiskt förhållningssätt
- visa förmåga att inom biomedicinsk laboratorievetenskap kunna göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- värdera projektet ur ett hållbarhetsperspektiv och föreslå alternativ för att förbättra hållbarheten
- uppvisa god samarbetsförmåga genom att delta aktivt i ett arbetslag
Innehåll
Upprätta en projektansökan med utförlig budget samt skriva en etikansökan. Identifiering av relevant forskningsområde, problemavgränsning, metodval, datainsamling och dataanalys, forskningsetiska överväganden, muntlig och skriftlig presentation av arbetet och försvar av uppsats. Sammanfattning och värdering av vetenskapliga seminarier.
Undervisning
Lärandet bedrivs i form av eget arbete inom ett arbetslag där verksamheten anknyter till utbildningens inriktning. Aktivt deltagande i relevant seminarieserie. Genomföra kritisk granskning och opposition av uppsats eller motsvarande.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter för examination av projektansökan och etikansökan. Examensarbetet ska redovisas i form av uppsats skriven på engelska enligt anvisningar från en vetenskaplig tidskrift. Examensarbetet redovisas och försvaras även muntligt, på engelska. Att inte redovisa muntligt och skriftligt inom angiven tidsram räknas som tentamenstillfälle.
Student skall ha rätt att genomgå förnyat arbete en gång. Dispens för ytterligare tillfällen kan beviljas av programkommittén för masterprogrammen om synnerliga skäl föreligger.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.