Reproduktiv hälsa I. Barnmorskans roll med fokus på okomplicerat barnafödande
Kursplan, Avancerad nivå, 3OG087
- Kod
- 3OG087
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Reproduktiv hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 14 december 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen ingår i Barnmorskeprogrammet 90 hp.
Behörighetskrav
Svensk legitimation som sjuksköterska. För utbildningar 180 hp eller kortare krävs vetenskaplig metod och uppsatskurs i vårdvetenskap/omvårdnad 15 hp (C-nivå/kandidatnivå).
Mål
Kursen Reproduktiv hälsa I är en delkurs i termin 1 inom Barnmorskeprogrammet. Efter genomförd kurs ska studenterna kunna:
- redogöra för reproduktionsorganens anatomi, endokrinologi samt embryologi
- redogöra för och reflektera över den okomplicerade graviditetens fysiologiska och psykologiska utvecklingsfaser samt födandets okomplicerade fysiologi
- identifiera barnmorskans ansvar och funktion i samband med okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid samt ge förslag gällande hur vården kan ledas och organiseras
- redovisa kunskap om amningsfysiologi samt bedöma, initiera och stödja den naturliga amningsprocessen
- planera vården samt föreslå råd/undervisning/stöd till föräldrar vid okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid samt för det friska nyfödda barnet
- beskriva förekommande undersökningar och behandlingar vid graviditet, födande och barnsängstid
- redogöra för evidensbaserad vård vid okomplicerad graviditet, förlossning och eftervård
Innehåll
Reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi samt embryologi
Graviditetsfysiologi samt placentas utveckling
Hälsoövervakning och hälsoundervisning under okomplicerad graviditet
Fosterdiagnostik
Föräldraförberedelse
Födandets fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter
Övervakning av mor/barn under okomplicerad födsel
Fosterövervakning
Smärta och smärtlindring
Förlossningsmanövrar, handgrepp och undersökningar
Okomplicerade förlossningsbristningar och sutureringsteknik
Nyfödda barns anpassning och omställning, samt omhändertagande i samband med okomplicerad födsel
Okomplicerad barnsängstid
Amningens fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter
Journalföring
Lagar och förordningar av betydelse
Barnmorskeprofessionen i ett nationellt, globalt och historiskt perspektiv
Internationella och nationella styrdokument för professionen
Barnmorskans funktion och ansvar samt vårdarbetets organisation och ledarskap
Grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa
Granskning av vetenskapliga artiklar
Vetenskaplig teori och metod, evidensbaserad vård och forskningsetiska principer
Undervisning
ARBETSFORMER
Utbildningen sker på distans med två till tre campusförlagda kursveckor. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med internetuppkoppling med god prestanda. Under kursveckorna sker föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning. Därutöver förekommer grupp- och individuella studieuppgifter. Den studerande skall tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.
OBLIGATORISKA MOMENT
Obligatoriska seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning, kunskapstest och tentamen.
Examination
Examination av lärandemålen sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga tentamina, redovisningar samt seminarier. Samtliga examinerande moment måste vara godkända för tillträde till termin 2.
- Individuell skriftlig tentamen i Reproduktionsorganens anatomi och fysiologi, embryologi samt menstruationscykeln (3 hp) relaterat till Mål: 1, 2, 4, 7
- Inlämningsuppgift Informationsbroschyr (1 hp) relaterat till Mål: 5, 7
- Seminarium Amningsfall (1 hp) relaterat till Mål: 4, 7
- Seminarium Neonatologi (1,5 hp) relaterat till Mål: 4-7
- Quiz Surgical skills (0,5 hp) relaterat till Mål: 1, 6, 7
- CTG-bedömning självtest (0,5 hp) relaterat till Mål: 1, 3, 6, 7
- Inlämningsuppgift organisation och ledarskap (1 hp) relaterat till Mål: 3, 5
- Seminarium Barnafödande utifrån föräldrarnas och barnmorskans perspektiv (1 hp) relaterat till Mål: 5-7
- Seminarium Smärta (1 hp) relaterat till Mål: 2, 3, 5-7
- Seminarium föda hemma/på sjukhus (0,5 hp) relaterat till Mål: 2, 3, 5-7
- Individuell tentamen i Okomplicerad graviditet, födande och eftervård (4 hp) relaterat till Mål: 3-7
Övriga föreskrifter
I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.