Reproduktiv hälsa I. Barnmorskans roll med fokus på okomplicerat barnafödande

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3OG087

Kod
3OG087
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Reproduktiv hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 14 december 2021
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen ingår i Barnmorskeprogrammet 90 hp.

Behörighetskrav

Svensk legitimation som sjuksköterska. För utbildningar 180 hp eller kortare krävs vetenskaplig metod och uppsatskurs i vårdvetenskap/omvårdnad 15 hp (C-nivå/kandidatnivå).

Mål

Kursen Reproduktiv hälsa I är en delkurs i termin 1 inom Barnmorskeprogrammet. Efter genomförd kurs ska studenterna kunna:

  1. redogöra för reproduktionsorganens anatomi, endokrinologi samt embryologi
  2. redogöra för och reflektera över den okomplicerade graviditetens fysiologiska och psykologiska utvecklingsfaser samt födandets okomplicerade fysiologi
  3. identifiera barnmorskans ansvar och funktion i samband med okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid samt ge förslag gällande hur vården kan ledas och organiseras
  4. redovisa kunskap om amningsfysiologi samt bedöma, initiera och stödja den naturliga amningsprocessen
  5. planera vården samt föreslå råd/undervisning/stöd till föräldrar vid okomplicerad graviditet, födande och barnsängstid samt för det friska nyfödda barnet
  6. beskriva förekommande undersökningar och behandlingar vid graviditet, födande och barnsängstid
  7. redogöra för evidensbaserad vård vid okomplicerad graviditet, förlossning och eftervård

Innehåll

Reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi samt embryologi

Graviditetsfysiologi samt placentas utveckling

Hälsoövervakning och hälsoundervisning under okomplicerad graviditet

Fosterdiagnostik

Föräldraförberedelse

Födandets fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter

Övervakning av mor/barn under okomplicerad födsel

Fosterövervakning

Smärta och smärtlindring

Förlossningsmanövrar, handgrepp och undersökningar

Okomplicerade förlossningsbristningar och sutureringsteknik

Nyfödda barns anpassning och omställning, samt omhändertagande i samband med okomplicerad födsel

Okomplicerad barnsängstid

Amningens fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter

Journalföring

Lagar och förordningar av betydelse

Barnmorskeprofessionen i ett nationellt, globalt och historiskt perspektiv

Internationella och nationella styrdokument för professionen

Barnmorskans funktion och ansvar samt vårdarbetets organisation och ledarskap

Grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa

Granskning av vetenskapliga artiklar

Vetenskaplig teori och metod, evidensbaserad vård och forskningsetiska principer

Undervisning

ARBETSFORMER

Utbildningen sker på distans med två till tre campusförlagda kursveckor. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med internetuppkoppling med god prestanda. Under kursveckorna sker föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning. Därutöver förekommer grupp- och individuella studieuppgifter. Den studerande skall tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.

OBLIGATORISKA MOMENT

Obligatoriska seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning, kunskapstest och tentamen.

Examination

Examination av lärandemålen sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga tentamina, redovisningar samt seminarier. Samtliga examinerande moment måste vara godkända för tillträde till termin 2.

  1. Individuell skriftlig tentamen i Reproduktionsorganens anatomi och fysiologi, embryologi samt menstruationscykeln  (3 hp) relaterat till Mål: 1, 2, 4, 7
  2. Inlämningsuppgift Informationsbroschyr (1 hp) relaterat till Mål: 5, 7
  3. Seminarium Amningsfall (1 hp) relaterat till Mål: 4, 7
  4. Seminarium Neonatologi (1,5 hp) relaterat till Mål: 4-7
  5. Quiz Surgical skills (0,5 hp) relaterat till Mål: 1, 6, 7
  6. CTG-bedömning självtest (0,5 hp) relaterat till Mål: 1, 3, 6, 7
  7. Inlämningsuppgift organisation och ledarskap (1 hp) relaterat till Mål: 3, 5
  8. Seminarium Barnafödande utifrån föräldrarnas och barnmorskans perspektiv (1 hp) relaterat till Mål: 5-7
  9. Seminarium Smärta (1 hp) relaterat till Mål: 2, 3, 5-7
  10. Seminarium föda hemma/på sjukhus (0,5 hp) relaterat till Mål: 2, 3, 5-7
  11. Individuell tentamen i Okomplicerad graviditet, födande och eftervård  (4 hp) relaterat till Mål: 3-7

Övriga föreskrifter

I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin