Reproduktiv hälsa II. Komplicerat barnafödande

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3OG088

Kod
3OG088
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Reproduktiv hälsa A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 14 december 2021
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen ingår i Barnmorskeprogrammet 90 hp.

Behörighetskrav

Svensk legitimation som sjuksköterska. För utbildningar 180 hp eller kortare krävs vetenskaplig metod och uppsatskurs i vårdvetenskap/omvårdnad 15 hp (C-nivå/kandidatnivå).

Mål

Kursen Reproduktiv hälsa II: komplicerat barnafödande är en delkurs i termin 1 inom Barnmorskeprogrammet.

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  1. redogöra för och reflektera över barnmorskans ansvar och funktion gällande vård vid komplicerad graviditet, förlossning och barnsängstid
  2. redogöra för avvikelser/komplikationer under graviditet, förlossning och barnsängstid samt planera för en adekvat vård
  3. identifiera, diskutera och motivera situationer då annan expertis ska tillkallas under graviditet, förlossning och barnsängstid
  4. redogöra och diskutera över hur den blivande/nyblivna familjen kan uppleva ett komplicerat barnafödande och föreslå adekvat vård
  5. beskriva och diskutera tillstånd, reaktioner och förändringar hos ofödda och nyfödda barn, föreslå åtgärder och diskutera dess konsekvenser, samt redogöra för adekvat behandling
  6. skilja på olika forskningsdesigner relaterat till reproduktiv hälsa

Innehåll

Avvikande/patologisk kardiotokografi (CTG)

Förlossningsoperationer, -manövrar, -handgrepp och -undersökningar

Granskning av vetenskapliga artiklar

Intrauterin fosterdöd

Komplicerade förlossningsbristningar, mellangårdsklipp och sutureringsteknik

Komplikationer i samband med graviditet, förlossning och barnsängstid

Kriser och krisbearbetning i samband med barnafödande

Lagstiftning, författningar och föreskrifter

Nyfödda barn med utökat vårdbehov och i behov av neonatalvårdsbehov samt neonatal HLR

Pre- och postoperativ vård

Psykisk ohälsa i samband med barnafödande

Vetenskaplig teori och metod, evidensbaserad vård och forskningsetiska principer

Undervisning

ARBETSFORMER

Utbildningen sker på distans med en till två campusförlagda kursveckor. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med Internetuppkoppling med god prestanda. Under kursveckorna sker föreläsningar och seminarier. Därutöver förekommer grupp- och individuella studieuppgifter. Den studerande skall tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.

OBLIGATORISKA MOMENT

Obligatoriska seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning, kunskapstest och tentamen.

Examination

  • Quiz Diagnostik (1 hp) relaterat till Mål: 1-3
  • Kunskapstest Bäckenbotten (1 hp) relaterat till Mål: 1-4
  • Seminarium CTG-bedömning (1 hp) relaterat till Mål: 1-3, 5
  • Kunskapstest Neo-HLR (1 hp) relaterat till Mål: 1-3, 5
  • Seminarium Diabetes (1 hp) relaterat till Mål: 1-6
  • Seminarium Patientfall (1 hp) relaterat till Mål: 1-6
  • Individuell skriftlig tentamen (1,5 hp) relaterat till Mål: 1-5

Övriga föreskrifter

I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har en studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin