Socialt utredningsarbete med normbrytande ungdom - samtalsmetoder, behovsanalys och sociala insatser
Kursplan, Avancerad nivå, 2SC192
- Kod
- 2SC192
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Socialt arbete A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för socialt arbete
Allmänt
Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet 210 högskolepoäng. Kursen ges på avancerad nivå och utgör en valbar kurs på Socionomprogrammets termin 7. Kursen kan även ingå i Masterprogrammet i samhällsvetenskap. Det är också möjligt att läsa kursen som fristående kurs på avancerad nivå.
Behörighetskrav
180 hp inom Socionomprogrammet, eller kandidatexamen om 180 hp med 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.
Mål
Kursens mål är att studenten ska fördjupa sina kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå när det gäller samtalsmetoder, behovsanalys och insatser i socialt utredningsarbete med unga lagöverträdare och andra normbrytande ungdomar.
Efter avslutad kurs ska studenten när det gäller:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för att identifiera och hantera komplexa händelseförlopp i sociala utredningssammanhang avseende normbrytande ungdomar, samt
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för straff- respektive socialrättsliga reaktioner och interventioner, skyddsintressen och grunder för särbehandling av unga lagöverträdare i de rättsliga ramar som är relevanta för utredningsarbete med unga lagöverträdare och andra normbrytande ungdomar.
Färdighet och förmåga
- visa sådan färdighet och förmåga att hantera professionella samtal och bemötande som krävs för att utveckla och genomföra socialt utredningsarbete med unga lagöverträdare och andra normbrytande ungdomar och deras anhöriga/vårdnadshavare,
- visa färdighet och förmåga att hantera behovsanalys och sociala insatser i socialt utredningsarbete med normbrytande ungdomar, samt
- visa färdighet och förmåga att hantera rättsliga ramar rörande unga lagöverträdare och andra normbrytande ungdomar samt skriva och hantera utredningstexter lättläst och språkligt korrekt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- på ett fördjupat sätt kunna problematisera egen förförståelse och egna värderingar samt professionella förhållningssätt inom området, samt
- kunna identifiera egna kunskapsluckor och ta ansvar för egen kompetensutveckling inom socialt utredningsarbete med normbrytande ungdom.
Innehåll
Kursen behandlar:
- utredande och stödjande samtalsmetoder i socialt utredningsarbete med unga lagöverträdare och andra normbrytande ungdomar,
- sociala behovs- och åtgärdsbedömningar rörande normöverskridande ungdomar, samt
- straff- respektive socialrättsliga reaktioner och skyddsintressen samt grunder for särbehandling av unga lagöverträdare m.m. i de rättsliga ramar som är relevanta för utredningsarbete med normbrytande ungdomar.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar/presentationer och seminarier. Deltagande i seminarier är alltid obligatoriskt. Komplettering av frånvaro från obligatoriskt kursmoment kan endast ske för högst två moment. Innehållet i föreläsningarna och andra undervisningsmoment kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall momenten inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntlig examination vid seminarierna. Inlämningar som lämnas in efter utsatt tid bedöms inte. Vid missad inlämningstid hänvisas studenten till efterföljande omexaminationstillfälle. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det här angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.