Funktionshinder, livsvillkor och delaktighet, introduktionskurs
7,5 hp
Kursplan, Grundnivå, 3CH006
- Kod
- 3CH006
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Folkhälsovetenskap G2F, Vårdvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 1 mars 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
60 hp
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Översiktligt beskriva definitioner av funktionsnedsättning och funktionshinder utifrån olika förklaringsmodeller
- Översiktligt redogöra för samhällets sociala och medicinska insatser för stöd och service till individer med funktionsnedsättning
- Beskriva livsvillkor och hälsa hos individer med funktionsnedsättning utifrån olika perspektiv
- Förklara och diskutera funktionsnedsättning och funktionshinder ur ett genusperspektiv
- Redogöra för olika typer av funktionsnedsättning och möjliga bakomliggande orsaker till dessa
Färdighet och förmåga
- Identifiera barriärer för att leva med funktionsnedsättning
- Identifiera underlättande faktorer för delaktighet och inflytande för personer som lever med funktionsnedsättningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa förmåga till reflektion över möjliga konsekvenser av att leva med funktionsnedsättning med hänsyn delaktighet, inflytande och livskvalité
- Visa förmåga att diskutera hur livsvillkor och livskvalitet för individer med funktionsnedsättning kan förbättras och stärkas
Innehåll
- Definition funktionshinder och funktionsnedsättning
- Olika typer av funktionsnedsättning, dess orsaker och enskildas upplevelser av att leva med funktionsnedsättning
- Olika insatser för att ge stöd och service åt personer med funktionsnedsättning
- Livsvillkor för individer med funktionsnedsättning
- Samhällets förhållningssätt gentemot individer med funktionsnedsättning i socialpolitik och lagstiftning diskuteras liksom funktionshindrande barriärer och underlättande faktorer i omgivningen
- Delaktighet och inflytande i samhället och den egna livssituationen
- Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF), Världshälsoorganisationen (WHO)
Undervisning
Kursen bedrivs helt på distans och omfattar litteratur- och föreläsningsbaserade moment.
- Genomförande av diskussionsuppgift asynkront där studenten skriftligt diskuterar och reflekterar kring en frågeställning, med utgångpunkt från aktuell kurslitteratur
- Grupparbete där fokus ligger på att reflektera över frågeställningar relaterat till ett ämne eller en föreläsning med relevans för kursens mål. Arbetet presenteras muntligt i helgrupp i seminarieform
Examination
För godkänt krävs att studenten genomfört alla examinerade uppgifter med godkänt resultat.
- Skriftlig diskussionsuppgift (1,5 hp)
- Muntlig redovisning av grupparbete (2 hp)
- Skriftlig hemtentamen (4 hp)
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015