Interkulturalitet i språkundervisningen: teori och klassrumspraktik

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 9LF072

Kod
9LF072
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 17 november 2022
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen vänder sig till verksamma lärare i moderna språk som vill utveckla kunskap om interkulturalitet i språkundervisningen. Den tar upp centrala begrepp och arbetssätt som verktyg för undervisningen och diskuterar aktuella företeelser i olika målspråksområden. Under kursen tränas deltagarnas förmåga att planera undervisning med syftet att utveckla elevernas interkulturella kompetens.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter genomgången delkurs förväntas studenten kunna:

  • definiera begreppen kultur och interkulturalitet i pedagogiska och didaktiska sammanhang,
  • redogöra för och reflektera över teorier och metoder för ett interkulturellt perspektiv i språkundervisningen,  
  • planera för att tillämpa ett interkulturellt perspektiv i språkundervisningen 
  • beskriva och analysera aktuella samhällsfrågor i olika delar av respektive målspråksområde och i relation till språkundervisning samt
  • självständigt utveckla ett didaktiskt projekt och använda multimodala arbetssätt för integrering av kultur och samhällsfrågor i undervisningen med ett interkulturellt perspektiv.

Innehåll

  • Forskning om kulturbegreppet och om konsekvenser av ett interkulturellt perspektiv i språkundervisningen.
  • Aktuell forskning om kultur och interkulturalitet ur ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv.
  • Ett interkulturellt perspektiv som didaktiskt verktyg och metod.
  • Aktuella kultur- och samhällsfrågor i respektive målspråksområde.
  • Tillämpning av didaktiska och ämnesspecifika kunskaper.
  • Utveckling och presentation av multimodala upplägg för undervisning.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Samtliga seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande. Undervisnings- och examinationsspråket är svenska.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin