Generisk KBT och grundläggande psykoterapeutiska färdigheter

10 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP522

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PP522
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 17 december 2021
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Antagen till psykoterapeutprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten:

Moment 1: Historisk framväxt, karakteristika, KBT -teori och grundläggande färdigheter (5 hp)

Kunskap och förståelse

Visa kunskap om

  • Terapiformens historiska framväxt, karakteristika samt huvudsakliga teorier
  • Grundläggande färdigheter inom KBT, så som att ha en sessionsstruktur, sätta agenda,  ge och följa upp hemuppgifter, sätta behandlingsmål, avsluta psykoterapin på ett planerat sätt, upprätta en vidmakthållandeplan, skapa en arbetsallians, klinisk utvärdering och återkoppling etc.
  • Olika psykoterapisystem inom "familjen" kognitiva och beteendeinriktade terapier (KBT)

Färdighet och förmåga

Visa förmåga att

  • Tillämpa grundläggande generiska färdigheter i KBT på ett kompetent och flexibelt sätt utifrån patientens behov. Exempelvis vid låg följsamhet med hemuppgifter, eller utmanande behandlingar på andra sätt, kunna anpassa interventionerna till vilka processer som, enligt fallformuleringen, vidmakthåller problematiken
  • Använda ett Sokratiskt förhållningssätt, ett förhållningssätt innefattade utforskande frågor, sammanfattningar samt reflektioner, från såväl terapeuten som patienten, och som hjälper patienten att nå insikter kring det som diskuteras samt dra välgrundade slutsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Visa förmåga att

  • Granska och värdera metodiken, exempelvis evidensen for tillämpningen
  • Reflektera kring och värdera etiska dilemman rörande metodiken

Moment 2: Klinisk bedömning samt fallformulering (5 hp)

Klinisk bedömning (1 hp)

Kunskap och förståelse

Visa kunskap om

  • DSM- och ICD-systemen för diagnostik
  • Diagnostiska hjälpmedel och manualer för olika psykiatriska diagnoser
  • Psykopatologi och differentialdiagnostiska överväganden vid olika psykiatriska diagnoser
  • Den diagnostiska processens olika steg

Färdighet och förmåga

Visa förmåga att

  • Genomföra en strukturerad diagnostisk intervju enligt etablerade och standardiserade intervjuskalor (t.ex. SCID och M.I.N.I.)
  • Sammanfatta den diagnostiska bedömningen och återkoppla den till patienten, såväl skriftligt som muntligt, på ett för patienten begripligt sätt
  • Integrera  den diagnostiska och den psykoterapeutiska bedömningen av patientens problematik
  • Tillämpa ett Sokratiskt förhållningssätt dar patienten engageras i den diagnostiska processen sa denne upplever sig som en samarbetspartner samt känner sig trygg och lyssnad på i en öppen och empatisk dialog

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Visa förmåga att

  • Reflektera över och beakta kulturella faktorer, social klass, etnicitet och genus vid psykiatrisk diagnostik
  • Bedöma om en strukturerad diagnostisk intervju eller en klinisk intervju - där studenten lyssnar på patientens berättelse och ställer följdfrågor- skall användas i det individuella fallet
  • Granska och värdera olika diagnostiska hjälpmedel och manualer

Fallformulering (4 hp)

Kunskap och förståelse

Visa kunskap om

  • Olika KBT-teoretiska falformuleringsmodeller - generiska, syndromspecifika och transdiagnostiska/processbaserade

Färdighet och förmåga

Visa förmåga att

  • Upprätta KBT-baserade fallformuleringar - generiska, syndromspecifika och transdiagnostiska/processbaserade
  • Anpassa fallformuleringarna utifrån den individuella patientens behov
  • Upprätta en behandlingsplan (mål och interventioner) baserad på fallformuleringen och som innehåller såväl mer traditionella behandlingsmål som mekanismmål
  • Delge klienten, såväl skriftligt som muntligt, fallformuleringen och behandlingsplanen
  • Tillämpa ett Sokratiskt förhållningssätt där patienten engageras i fallformuleringsprocessen så denne upplever sig som en samarbetspartner i ett nyfiket utforskande av problematiken

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Visa förmåga att

  • Reflektera över och beakta kulturella faktorer, social klass, etnicitet och genus vid fallformulering
  • Värdera användbarheten av olika modeller för fallformulering i relation till aktuella patienters problem
  • Granska och värdera olika modeller for fallformulering

Innehåll

- Grundläggande KBT

- Klinisk bedömning och fallformulering

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning, samt litteraturseminarier.

Examination

Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.

All undervisning är obligatorisk. Detta då undervisningen i stor utsträckning är en kombination av föreläsningar, diskussioner och praktisk färdighetsträning. Förutom obligatorisk närvaro kravs därför även ett aktivt deltagande av de studerande.

Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen bedömer examinator om ersättningsuppgifter behöver ges för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande. Vid mer an 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro over 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.

Övriga föreskrifter

Studerande med grundyrket psykolog, och som önskar att utbildningen även skall leda till Uppsala universitets Specialistkompetens i klinisk psykologi, läser inom programmets ram olika former av anpassade kurser, eller tillägg inom kurser, reserverade for psykologer. Pa aktuell kurs ingår inga tillägg for psykologer.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin