Digital psykologi i teori och praktik

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3HI010

Kod
3HI010
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 31 maj 2022
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Examen om minst 180 hp inom människovårdande yrkesutbildning och grundläggande psykoterapiutbildning ("steg 1"), minst 45 hp. Alternativt minst 210 hp från Psykologprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten ha uppnått lärandemålen genom följande moment:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för bakgrunden till utvecklingen av, forskning om och implementering av digital behandling, definierad som psykologisk behandling med digitala verktyg

Färdigheter och förmågor

  • planera, anpassa, genomföra och utvärdera digital behandling för personer med depression och ångest respektive andra tillstånd
  • presentera en fallbeskrivning av digital psykologisk behandling med egen klient

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån rådande evidensläge och behandlingserfarenheten i kursen analysera för- och nackdelar med digital psykologisk behandling inklusive etiska aspekter

Innehåll

Kursen avser ge grundläggande kunskaper om digital psykologisk behandling, förberedelse och träning på färdigheter genom att genomföra digital behandling. Kursen ger också allmän kunskap om forskningsläget avseende jämförelser mellan digital behandling och personlig behandling med fysisk närvaro, och specifikt om internetbehandling för depression och ångest samt andra tillstånd. Handledning ges på distans av erfarna internetbehandlare med psykologlegitimation.

Kursen är förlagd på distans med 50% studietakt.

Undervisning

Kursen innehåller tre undervisningsblock som löper parallellt: ett bakgrundsblock, ett block med digital behandling och handledning, och ett examinationsblock.

  • Bakgrundsblocket genomförs under tiden som kursen pågår och innefattar uppgifter på egen hand för att inhämta kunskap genom bokkapitel, vetenskapliga artiklar och videofilmer, samt visa och fördjupa förståelse genom att i förekommande fall svara på quizfrågor samt reflektera över artikelinnehåll tillsammans med andra kursdeltagare i övningsuppgifter. Föreläsningar om digital psykologisk behandling av specifika tillstånd kan också ingå, där tillfälle ges att diskutera och relatera föreläsningens innehåll i förhållande till tidigare inhämtad kunskap samt erfarenheter från den digitala psykologiska behandlingen. 
  • Blocket med digital behandling utgör praktikmoment i kursen och inträder under kursens första del. Det varar under merparten av kurstiden. Den digitala behandlingen kan omfatta behandling av klienter via pågående forskningsprojekt om internetbehandling, via internetbehandling som implementerats genom vården, eller via andra digitala behandlingsmiljöer som bedöms kunna bidra till uppfyllande av kursens lärandemål. Detta block ger kursdeltagarna möjlighet att inhämta och tillämpa färdigheter i digitala psykologisk behandling, under regelbunden obligatorisk handledning.
  • Examinationsblocket avslutar kursen med att deltagarna skriver en examinationsrapport och presenterar den i seminarieform. Under den tiden kan eventuell kvarvarande behandling bedrivas. Examinationsblocket erbjuder möjlighet att analysera, syntetisera och värdera de kunskaper och förmågor som tillgodogjorts inom ramen för de två övriga blocken. 

All undervisning är förlagd på distans. Allt material med övningsuppgifter och instruktioner för examination är upplagt på Studium.

Digital behandling

Med digital behandling avses i första hand psykologisk behandling via skriftliga meddelanden som komplement till att arbeta med självhjälpsmaterial under flera veckors tid. Den digitala behandlingen består i första hand av behandling av forskningsdeltagare inom ramen för ett forskningsprojekt som kursansvarig leder (https://www.psyk.uu.se/avdelningar/klinisk-psykologi/nationell-kartlaggning-och-e-halsointerventioner-for-psykisk-ohalsa-bland-svenska-universitetsstudenter/). Nya sammanhang för digital behandling förväntas tillkomma över tid. Om sammanhang för digital behandling skulle saknas kommer studenterna att rollspela klienter respektive behandlare för att uppnå lärandemålen.

Examination

  1. I skriftlig examinationsuppgift visa förmåga att integrera kunskap och förståelse om utveckling, forskning och implementering av digital psykologisk behandling med lärdomar från behandlingen och handledningen.  
  2. I skriftlig respektive muntlig examinationsuppgift samt diskussion på examinationsseminariet, presentera ett klientfall samt syntetisera och värdera lärdomarna av behandlingsmomentet som deltagaren genomfört inom ramen för kursen. 
  3. I skriftlig respektive muntlig examinationsuppgift syntetisera och värdera för- och nackdelar med digital psykologisk behandling samt reflektera kring och diskutera hur identifierade utmaningar skulle kunna lösas.

Dessutom krävs obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid den kliniska handledningen och examinationsseminariet för att få godkänt betyg.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en deltagare examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin