Kognition och perception
Kursplan, Avancerad nivå, 2PS098
- Kod
- 2PS098
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (F), tillräcklig (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B), utmärkt (A)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 februari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp med 90 hp psykologi varav minst 7,5 hp metod och statistik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Kritiskt granska centrala teoretiska kognitions- och perceptionspsykologiska förklaringsmodeller och redogöra för hur dessa har utvecklats och modifierats i ljuset forskning under senare år.
- Redogöra för det aktuella forsknings- och kunskapsläget inom forskningsområdena kognition och perception.
- Redogöra för och illustrera grundläggande frågeställningar som uppmärksammas i kognitionspsykologisk forskning om tanke- och kunskapsprocesser hos människor.
- Kritiskt utvärdera centrala angreppssätt när det gäller forskning inom:
- kognitionspsykologi: främst informationsprocessmodeller, konnektionistiska modeller, och användningen av funktionell hjärnavbildning
- perceptionspsykologi: alternativa teoretiska ramverk, främst kontrasten mellan konstruktivistisk teori i modernare form och ekologisk
perceptionsteori
- Kritiskt granska forskning på grundval av insikter om det aktuella kunskapsläget, och om begränsningar hos de metoder som är centrala inom områdena.
- Utvärdera och föreslå potentiella tillämpningar och implikationer av inom kursen avhandlad teori och empiri för utmaningar i samhället.
Innehåll
Kursen ger en fördjupad kunskap om aktuell forskning inom kognitions- och perceptionspsykologi, med tyngdpunkt på kognition. Kursen behandlar tanke- och kunskapsprocesser, som uppmärksamhets-, minnes- och tankeprocesser samt visuella perceptuella processer hos människor. Tillämpningar av teori och empiri på aktuella utmaningar i samhället som välmående och hållbarhet berörs. Gemensamma teoretiska utgångspunkter och skiljelinjer mellan ämnesområdena och top-down influenser på perception tas upp. Tonvikten ligger på traditionella symboliska kognitionspsykologiska modeller, men även forskning inspirerad av neurala nätverk och forskning som baseras på funktionell hjärnavbildning berörs.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och litteraturseminarier vid vilka aktivt deltagande krävs. Undervisningen ges på engelska.
Examination
Examination sker med individuellt skriftligt prov och aktivt deltagande i seminarier.