Emotionspsykologi och biologisk psykologi
Kursplan, Avancerad nivå, 2PS099
- Kod
- 2PS099
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (F), tillräcklig (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B), utmärkt (A)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 februari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp med 90 hp psykologi varav minst 7,5 hp metod och statistik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för centrala emotionsteorier
- redogöra för emotioners neurobiologiska bas och koppling till beteende
- värdera neurovetenskaplig forskning från ett metodologiskt perspektiv
- tillämpa kunskaper om hjärnavbildningstekniker
- analysera hur neurobiologiska och emotionella processer relaterar till psykopatologi samt behandling av tillstånd som depression, ångest och trauma
- diskutera hur kunskap om emotioner, neurobiologi och beteende kan bidra till ett varaktigt samhälle.
Innehåll
Kursen tar upp aktuell teori och empiri gällande emotionspsykologi och affektiv neurovetenskap. Detta omfattar human- såväl som djurstudier och kursupplägget har ett tydligt fokus på tillämpning av metoder inom neurovetenskap såsom hjärnavbildning och experimentella metoder. Utöver internationell forskning tar kursen avstamp i institutionens egna forskning inom området, exempelvis med avseende på: trauma och emotionella minnen, emotioner och inlärning, emotioners samspel med kognitiva processer, emotioner och musik, emotionell reglering, utvecklingspsykologiska perspektiv, emotioner och
neurotransmission samt emotioner och psykopatologi.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och demonstrationer. Undervisningen ges på engelska.
Examination
Bedömning av studentens kunskaper sker skriftligt. Examinationsformen kan omfatta individuella prov eller inlämningsuppgifter inför seminarium med aktivt deltagande i seminarier och övrig undervisning.