Grundläggande farmaceutisk vetenskap
Kursplan, Grundnivå, 3FB014
- Kod
- 3FB014
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Farmaceutisk vetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid farmaceutiska fakulteten, 21 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för farmaceutisk biovetenskap
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4/Matematik D
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Definiera grundläggande farmaceutiska termer och begrepp
- Redogöra översiktligt för vad läkemedel är, hur de utvecklas, dess möjliga vägar genom kroppen samt olika beredningsformer
- Översiktligt redogöra för patienters individuella variation, toxicitetsstudier och kliniska prövningar
- Redogöra för Läkemedelsverkets funktion som myndighet samt apotekens roll i läkemedelsanvändning och läkemedelsrådgivning
- Söka information om läkemedel i FASS och Läkemedelsboken.
Innehåll
Kursen syftar till att de studerande efter avslutad kurs har tillägnat sig ett perspektiv på läkemedelsutveckling och -användning. Kursen innefattar principer för läkemedelsutveckling där läkemedels effekt, läkemedels väg genom kroppen, beredningsformer och användning av läkemedel i olika situationer ingår. Säkerhetsaspekter på läkemedel som krav på forskningsdokumentation, kliniska prövningar samt toxicitetsstudier behandlas under kursen. Läkemedelsverkets funktion som myndighet samt apotekens roll i läkemedelsanvändning och läkemedelsrådgivning gås igenom. Kursen avser därmed att ge en översikt över läkemedelsutvecklingens innehåll och apotekarens yrkesroll samt ett visst perspektiv på läkemedels betydelse i sjukdomsbehandling.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar.
Examination
Skriftlig tentamen sker i slutet av kursen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t. ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.