Logopedi vid röststörningar

12 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG041

Kod
3LG041
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 23 maj 2022
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten

Del 1 (den egna rösten och talet)

Kunskap och förståelse

  • Kunna redogöra för larynx anatomi och fysiologi
  • I detalj kunna förklara hållningens relation till röstfunktionen samt hur avvikande hållning kan bidra till utvecklingen av röststörningar
  • Kunna beskriva andningsorganets anatomiska strukturer samt fysiologiska funktion och förklara andningens betydelse för rösten och utvecklandet av röststörningar
  • Översiktligt känna till definition, etiologi, stämbandstatus och symptombild vid röststörningar
  • På god svenska kunna diskutera och teoretiskt underbygga upplägg av och syfte med logopedisk röstbehandling

Färdighet och förmåga

  • Under handledning kunna utföra logopediska övningar för andning, hållning, avspänning och röst på ett tillfredställande sätt
  • Självständigt kunna leda en avspännings- och /eller hållningsövning

     

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Genom reflektion kunna identifiera hur faktorer som  personlighet, egna värderingar och attityder kan påverka resultatet i en behandlingssituation

Del 2 (röststörningar)

Kunskap och förståelse

  • utförligt kunna redogöra för röstens och röstorganens normala utveckling och åldrande samt stämbandens uppbyggnad
  • utförligt redogöra för definition, etiologi, stämbandsstatus och symptombild vid funktionella, funktionellt-organiska, organiska och neurologiska röststörningar
  • ha kunskap om subjektiva och objektiva mätmetoder för att bedöma röstfunktionen
  • kunna redogöra för aktuell forskning om sambandet mellan röststörningar och arbetsmiljö samt kunna förklara hur röstergonomiska faktorer kan bidra till och/eller vidmakthålla röststörningar
  •  kunna diskutera hur olika medicinska, psykologiska och funktionella faktorer kan orsaka och vidmakthålla röststörningar

Färdighet och förmåga

  • kunna utföra en perceptuell röstanalys samt relatera resultatet till underliggande anatomi och fysiologi
  • kunna tillämpa metoder för akustisk analys vid avvikande röstfunktion och motivera när en viss metod är lämplig
  • baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet kunna motivera val av interventionsmetod (direkt och indirekt) vid behandling av röststörningar
  • självständigt kunna planera behandling samt utföra övningar för andning, hållning, avspänning och röstm används i behandling av röstpatienter, på ett tillfredsställande sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån falldiskussioner visa förmåga att diagnosticera och göra åtgärdsbedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Innehåll

Kursen bygger på och fördjupar tidigare kunskaper om röstorganens anatomi, fysiologi och neurologi. Den bygger vidare på tidigare kunskaper om röstbildning inom fonetik samt kunskaper om öron-näsa-halssjukdomar. Kursen består av två delmoment. I del ett övas den egna rösten och talet och i del två behandlas röststörningar och den logopediska och foniatriska behandlingen av dessa.

Den egna rösten och talet 3.0 hp

Del 1 (3hp) I kursen undervisas studenten om grunderna för röstproduktion, röstens anatomi och fysiologi, röststörningar och röstbehandling. Studenterna får i gruppövningar jobba med sin kroppskännedom och på så sätt lära sig sambandet mellan andning, avspänning, hållning och röst. Studenterna får också enskilt eller i små grupper fem behandlingstillfällen tillsammans med logoped samt ytterligare träningstillfällen hos äldre-kursare. Träningen syftar till att studenten skall lära sig behärska sin egen röstfunktion och få en optimal röst- och talteknik för att sedan kunna utnyttja den i behandling av logopediska patienter och vid muntlig framställning.

Röststörningar 9.0 hp

Del 2 (9hp) I del två undervisas studenterna om röstens normala utveckling och åldrande. De får kunskaper om olika typer av röststörningar och foniatriska och logopediska undersöknings- och behandlingsmetoder för dessa. Studenterna får också lära sig om perceptuell och akustisk analys av patologiska röster samt den kliniska tillämpningen av detta. Vidare får studenterna praktisk träning i att kunna utföra olika röstövningar självständigt.

Undervisning

Del1: Undervisningen ges i form av föreläsningar samt praktiska seminarier, i större och mindre grupper, samt enskilt tillsammans med logoped. Närvaro och aktivt deltagande i samtliga moment är obligatorisk

Del 2: Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, laborationer och enskilt arbete.

Examination

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Examinationen är baserad på kursmålen där del ett (höstterminen) examineras via deltagande i obligatoriska moment  inlämningsuppgifter, en webbaserad dugga som examinerar larynx anatomi och fysiologi samt genom genomförande av en skriftlig examinationsuppgift där studenterna ska använda vetenskapliga referenser . Del två (vårterminen) examineras genom deltagande i obligatoriska praktiska moment samt genom skriftliga laborationsrapporter samt en skriftlig tentamen. Specifika föreskrifter om examinerande moment och obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska undervisningsmoment

- godkända examinationer

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin