Svenska som andraspråk C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5NS081

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5NS081
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska som andraspråk G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 juni 2022
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen är en fristående kurs.

Behörighetskrav

Svenska som andraspråk A och B

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för områdets vetenskapliga grund
  • visa kännedom om tillämpliga metoder inom området
  • redovisa fördjupad kunskap inom någon del av området
  • ge en orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • ​söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning
  • kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
  • självständigt identifiera, formulera och lösa problem
  • genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
  • arbeta självständigt inom området för kursen.​

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • ​inom kursens huvudområde göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och av att utveckla sin kompetens.

Innehåll

Kursen består av delkurserna Teori och metod i svenska som andraspråk 7,5 hp (se separat kursplan), en valbar delkurs om 7,5 hp (se separat lista och separata kursplaner) samt Självständigt arbete 15 hp. Det självständiga arbetet kan antingen vara ämnesteoretiskt eller ämnesdidaktiskt inriktat. Kursen syftar till att den studerande ska fördjupa och/eller bredda sina kunskaper inom ett eller flera områden inom ämnet samt inhämta grundläggande förståelse för viktiga principer inom vetenskapligt arbete och förmåga att själv genomföra och presentera en självständig undersökning.

Delkurs 1. Teori och metod i svenska som andraspråk 7,5 hp

Kursen innebär en fördjupning av ämnesområdet svenska som andraspråk. I kursen ges en översikt av ämnets olika forskningsområden och allmänna teoriutveckling, med särskild vikt vid forskning som rör ordinlärning, grammatik och fonologi i ett andraspråksperspektiv, sociala och kognitiva aspekter av andraspråksinlärning och sociolingvistiska aspekter av flerspråkighet i skolan och i samhället. I kursen ryms teoretiska och vetenskapsmetodologiska perspektiv och praktiska moment. Ett viktigt delmål är att förbereda studenterna inför det egna uppsatsarbetet, dels genom att stödja deras kritiska granskning av forskning och dels genom att introducera dem till olika typer av studier som kan genomföras inom ramen för en mindre vetenskaplig undersökning.

​De forskningsområden som studenterna har bekantat sig med under föregående ämnesterminer fördjupas i kursen genom gemensam diskussion av aktuella forskningsstudier och deras frågeställningar, teoretiska utgångspunkter och etiska överväganden. Särskild vikt läggs vid granskning av studiernas metoder för datainsamling, analys och presentation.

​Efter genomgången delkurs förväntas studenten kunna

  • ​redogöra för några aspekter av den allmänna teoriutvecklingen inom forskningsområdet svenska som andraspråk
  • föra teoribaserade diskussioner om språkstrukturella, kognitiva och sociala aspekter av andraspråksinlärning och flerspråkighet
  • formulera en vetenskaplig problemställning så att den kan utgöra grunden för en mindre vetenskaplig undersökning
  • redogöra för ett antal språkvetenskapliga metoder för datainsamling, -analys och -presentation
  • lyfta fram och kommunicera de viktigaste slutsatserna av en vetenskaplig undersökning till olika grupper som forskare, lärare och allmänheten
  • beskriva relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Delkurs 2. Valbar delkurs 7,5 hp

Delkurs 3​. Självständigt arbete 15 hp

​Inom delkurs 3, Självständigt arbete, ska varje student planera, genomföra och i en uppsats om 25-30 sidor redovisa en avgränsad forskningsuppgift av måttlig svårighetsgrad samt försvara sin uppsats vid en slutventilering. Studenten ska också opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.

Delkurs 3​. Självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning 15 hp

​Inom delkurs 3, Självständigt arbete, ska varje student planera, genomföra och i en uppsats om 25-30 sidor redovisa en avgränsad forskningsuppgift av måttlig svårighetsgrad samt försvara sin uppsats vid en slutventilering. Studenten ska också opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.

Mål

​Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp eller Självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning 15 hp

Självständigt arbete 15 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • ​identifiera och formulera ett väl avgränsat vetenskapligt problem inom ämnesområdet och formulera en frågeställning
  • självständigt söka och sammanfatta relevant forskning
  • utifrån väl beskrivna teoretiska/metodologiska val lösa ett vetenskapligt problem inom ämnesområdet
  • självständigt samla in, bearbeta och analysera material utifrån frågeställningen samt tolka och värdera egna data och analyser
  • tillämpa forskningsetiska principer
  • skriftligt och med god språklig form redogöra för en vetenskaplig undersökning
  • muntligt försvara en egen vetenskaplig undersökning och uppsats
  • ge relevant återkoppling på och kritiskt värdera andras vetenskapliga undersökningar.

Självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning 15 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • ​identifiera och formulera ett väl avgränsat vetenskapligt problem utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv och formulera en ämnesdidaktisk frågeställning
  • självständigt söka och sammanfatta relevant forskning
  • utifrån väl beskrivna teoretiska/metodologiska val lösa ett vetenskapligt problem med relevans för kommande arbetsuppgifter i läraryrket
  • självständigt samla in, bearbeta och analysera material utifrån den ämnesdidaktiska frågeställningen samt tolka och värdera egna data och analyser
  • tillämpa forskningsetiska principer
  • skriftligt och med god språklig form redogöra för en vetenskaplig undersökning
  • muntligt försvara en egen vetenskaplig undersökning och uppsats
  • ge relevant återkoppling på och kritiskt värdera andras vetenskapliga undersökningar.

Undervisning

Delkurs 1 (Metod och teori i uppsatsarbetet med inriktning mot svenska som andraspråk): Se separat kursplan.

Delkurs 2 (Valfri kurs om 7,5 högskolepoäng): Se separat kursplan.

I delkurs 3, Examensarbete, ges undervisning i form av handledning och seminarieövningar.

Examination

Delkurs 1 (Teori och metod i svenska som andraspråk): Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av publicerade forskningstexter och genom hemtentamen.

Delkurs 2 (valbar kurs om 7,5 hp): Se separat kursplan.

​Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För delkurs 3, Självständigt arbete, gäller att betygsgraden framför allt avgörs av uppsatsens kvalitet (se betygskriterier), men även av studentens insatser vid slutventileringarna.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på 22,5 hp.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Examensarbetet ska skrivas på svenska.

Examensarbetet ska vara ett enskilt arbete.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin