Psykoterapimetoder inom KBT

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP523

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PP523
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 29 april 2022
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Antagen till psykoterapeutprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 9 hp vara fullgjorda på Psykoterapeutprogrammet från Termin 1.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Moment 1: Transdiagnostiska (generiska) KBT-metoder, inklusive alliansskapande metoder (4 hp)

Kunskap och förståelse:

- Redogöra för transdiagnostiska (generiska) psykoterapimetoder inom KBT- innefattande teoretisk grund, historisk utveckling, kriterier för tillämpbarhet, evidens och relevanta anpassningar utifrån socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus, psykiatriska diagnoser samt ålder (äldre, vuxna, ungdomar/barn).

Färdighet och förmåga:

- Planera, genomföra och utvärdera effekten av metoderna;

- Anpassa tillämpningen av metoderna utifrån socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus, psykiatriska diagnoser samt ålder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

- Reflektera kring relevansen av socio-ekonomiska och kulturella faktorer, genus, psykiatriska diagnoser samt ålder vid tillämpningen av metoderna;

- Kritiskt granska och värdera metoderna;

- Reflektera kring och värdera etiska dilemman vid tillämpningen av metoderna.

Moment 2: Klinisk utfallsmonitorering och utvärdering (1 hp)

Kunskap och förståelse:

- Redogöra för aktuell forskning rörande klinisk utfallmoniterering och utvärdering;

- Redogöra för etablerade kliniska utvärderingsmått, såväl symtommått som process/mekanismmått, vid olika former av psykiatriska diagnoser samt kliniska psykologiska problem;

- Använda evidensbaserade riktlinjer för tolkning och värdering av svar på olika utvärderingsmått;

- Lokalisera olika källor (nätsidor, böcker, artiklar) där utvärderingsmått finns tillgängliga och beskrivs.

Färdighet och förmåga:

- Utvärdera det egna psykoterapeutiska arbetet med relevanta utvärderingsmått;

- Återkoppla den kliniska utvärderingen till patienten på ett sätt som gagnar det terapeutiska arbetet;

- l samarbete med patienten, anpassa det psykoterapeutiska arbetet till vad olika utvärderingsmått visar under terapins förlopp;

- Inhämta kunskap om olika utvärderingsmått samt tolka informationen som framkommer;

- Välja utvärderingsmått som passar för kontinuerlig (session för session) utvärdering vid olika typer av problematik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

- Analysera och reflektera över etiska dilemman och etiskt beslutsfattande vid klinisk utfallmoniterering och

utvärdering.

Innehåll

- Transdiagnostiska (generiska) KBT-metoder

- Klinisk utfallmoniterering och utvärdering

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, kliniska demonstrationer, gruppövningar, praktisk färdighetsträning och litteraturseminarier.

All undervisning är obligatorisk. Detta då undervisningen i stor utsträckning är en kombination av föreläsningar, diskussioner och praktisk färdighetsträning. Förutom obligatorisk närvaro krävs därför även ett aktivt deltagande av de studerande.

Vid frånvaro om högst 20 % av undervisningen bedömer examinator om ersättningsuppgifter behöver ges för de undervisningstillfällen som studenten varit frånvarande. Vid mer än 20 % frånvaro under momentet kan det inte godkännas via ersättningsuppgifter. Student som inte erhållit betyget Godkänd till följd av frånvaro över 20 % ges tillfälle att ta igen detta inslag i utbildningen vid nästkommande kurstillfälle.

Examination

Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov.

Övriga föreskrifter

Studerande med grundyrket psykolog, och som önskar att utbildningen även skall leda till Uppsala universitets Specialistkompetens i klinisk psykologi, läser inom programmets ram olika former av anpassade kurser, eller tillägg inom kurser, reserverade för psykologer.

På aktuell kurs ingår följande tillägg:

INNEHÅLL

Kvalitetssäkring av psykologisk behandling i klinisk verksamhet.

LÄRANDEMÅL

Kunskap och förståelse

- Redogöra för psykologens roll i kvalitetssäkringsarbetet av psykologisk behandling inom klinisk verksamhet;

- Beskriva hur kvalitetssäkring av psykologisk behandling kan gå till inom klinisk verksamhet.

Färdighet och förmåga:

- Undersöka och diskutera förbättringsåtgärder i syfte att säkerställa god kvalitet av psykologisk behandling inom klinisk verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

- Bedöma och motivera olika sätt att bedriva kvalitetssäkring av psykologisk behandling inom klinisk verksamhet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin