Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Kursplan, Avancerad nivå, 2PP524
- Kod
- 2PP524
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 29 april 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Antagen till psykoterapeutprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 9 hp vara fullgjorda på Psykoterapeutprogrammet från Termin 1.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Moment 1: Vetenskapsteoretiska perspektiv, psykoterapiforskningens historia och aktuella debatter (2 hp)
Kunskap och förståelse:
- Beskriva olika vetenskapsteoretiska synsätt.
- Förklara hur olika vetenskapsteoretiska synsätt betraktar och hanterar begreppen evidens och sanning.
- Återge psykoterapiforskningens historia.
- Redogöra för aktuella debatter inom psykoterapiforskning.
Färdighet och förmåga:
- Jämföra olika vetenskapsteoretiska synsätts betydelse för att genomföra och dra slutsatser inom psykoterapiforskning.
- Diskutera hur olika faktorer inom samhälle, ekonomi, politik och psykoterapiforskning samverkar.
- Bedöma aktuella debatter inom psykoterapiforskning och vad de har för betydelse för riktlinjer, klinisk verksamhet och utvärdering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Granska studier utifrån olika vetenskapsteoretiska synsätt.
- Reflektera över implikationerna av olika vetenskapsteoretiska synsätt.
- Värdera argument i aktuella debatter inom psykoterapiforskning.
Moment 2: Forskningsmetodik (3 hp)
Kunskap och förståelse:
- Beskriva arbetsprocessen inom psykoterapiforskning.
- Förklara hur en studies syfte och forskningsfråga/hypotes påverkar val av forskningsdesign och variabler/metoder.
- Återge olika kvantitativa och kvalitativa forskningsdesigner och diskutera hur de kan påverka en studies slutsatser och begränsningar.
- Redogöra för vanliga etiska ställningstaganden vid psykoterapiforskning och deras betydelse för forskare, forskningspersoner och psykoterapeuten.
- Uppge olika kvalitetskriterier vid bedömningen av studier som är av endera kvantitativa eller kvalitativa forskningsdesigner.
- Förklara psykametriska begrepp och deras betydelse för val av variabler/metoder inom psykoterapiforskning och klinisk verksamhet.
Färdighet och förmåga:
- Tillämpa förvärvade kunskaper om kvantitativa och kvalitativa forskningsdesigner vid planering och utvärdering av psykoterapiforskning.
- Producera en forskningsplan inom ett område relevant för psykoterapiforskning.
- Undersöka och diskutera förbättringsåtgärder vid genomförd psykoterapiforskning.
- Använda förvärvade kunskaper om kvalitetskriterier vid utvärderingen av studier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Bedöma och motivera olika forskningsdesigner.
- Utvärdera studier respektive forskningsplaner utifrån syfte, forskningsfråga/hypotes, val av variabler/metoder, forskningsdesign, etik och kvalitetskriterier.
- Reflektera över etiska aspekter vid planerad och genomförd psykoterapiforskning.
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Forskningsdesign
- Variabler/metoder
- Kritisk granskning av studier
- Etik vid psykoterapiforskning och klinisk verksamhet
- Psykometri
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, uppgifter, gruppövningar och seminarier.
Examination
Examination sker i form av dels seminarier, dels muntliga respektive skriftliga kunskapsprov. Vid examination används betygsgraderna godkänd och underkänd.
Övriga föreskrifter
Studerande med grundyrket psykolog, och som önskar att utbildningen även skall leda till Uppsala universitets Specialistkompetens i klinisk psykologi, läser inom programmets ram olika former av anpassade kurser, eller tillägg inom kurser, reserverade for psykologer.
På aktuell kurs ingår följande tillägg:
INNEHÅLL
- Systematisk översikt och meta-analys.
LÄRANDEMÅL
Kunskap och förståelse:
- Beskriva arbetsprocessen i att ta fram en systematisk översikt och meta-analys.
Färdighet och förmåga:
- Bedöma en systematisk översikt och meta-analys.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Reflektera över hur en systematisk översikt och meta-analys bidrar till och påverkar riktlinjer, klinisk verksamhet och utvärdering.