Valbar breddning/fördjupning

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP134

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PP134
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 3 juni 2022
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 240 hp på Psykologprogrammets kurser vara fullgjorda. Tillträde till kursen har även student som av studierektor på institutionens grundutbildning beviljats kompletteringsstudier för att få svensk psykologlegitimation.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten, i förhållande till Psykologprogrammets övriga kurser, på ett tydligt sätt kunna redovisa breddade eller fördjupade kunskaper och färdigheter inom valt område/valda områden för kursen. Breddningen ska ske inom ett område som är relevant för psykologexamen. Målen för genomgången kurs anges i varje enskild kursbeskrivning.

Innehåll

Studenten väljer inom vilket område som breddningen/fördjupningen skall ske genom att välja bland de kurser som institutionen vid tillfället erbjuder för ändamålet. Studenten kan välja att genomgå en extern kurs som motsvarar det generella kursmålet ovan, programansvarig behöver godkänna den alternativa kursen i förväg. Kursen kan omfatta två separata kurser om vardera 7,5 hp eller en kurs om 15 hp.

Valbara delar som ges inom ramen för Valbar breddning/fördjupning HT 2022:

Medkänsla (compassion) i psykoterapi: teori och praktik 7,5 hp

MÅL

Efter genomgången kurs bör studenten demonstrera:

-Kunskap om begreppet medkänsla och dess betydelse för psykisk hälsa

-Kunskap om betydelsen av skam för negativ självbild/bild av andra och psykisk ohälsa

-Kunskap om positiva affekter och dess konsekvenser för psykisk hälsa

-Elementära färdigheter i tillämpning av medkänslo-(compassion-)fokus i psykoterapi

INNEHÅLL

Kursen avser ge en grundläggande förståelse för begreppet medkänsla (compassion), dess betydelse i psykoterapi samt kunskap om forskningsläget avseende samband mellan medkänsla och psykisk hälsa i allmänhet och medkänsla och psykoterapeutiskt arbete i synnerhet. Kunskap om nödvändiga förutsättningar för medkänsla, vanliga hinder och terapeutiskt arbete med respektive presenteras. Kursen har framträdande inslag av praktiska övningar i tillämpning av compassionsfokus i psykoterapi.

UNDERVISNING

Undervisningen bestå av lektioner samt gruppövningar med tillämpning av kliniska färdigheter.

EXAMINATION

Skriftlig hemuppgift. Förberedelse och presentation vid seminariet (baserat på hemuppgiften). Presentation vid slutseminarium i helgrupp. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid seminarier. Betygen G eller U delas ut.

Psykiskt trauma: teori och praktik 7,5 hp

MÅL

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

-redovisa hur traumatisering utvecklas och uttrycks

-reflektera över vilka psykologiska insatser som bör ges efter en traumatisk händelse

-genomföra en strukturerad intervju för att bedöma PTSD

-redovisa gemensamma drag i evidensbaserade psykologiska behandlingar för PTSD

INNEHÅLL

Denna kurs syftar till att ge teoretiska kunskaper i ämnet, praktisk erfarenhet i individuellt bemötande vid akut krisstöd och utveckla kunskaper om bedömning och traumafokuserad psykologisk behandling av vuxna. Seminarier om behandling kommer att innefatta internationellt rekommenderade behandlingar, vilket innebär traumafokuserad kognitiv beteendeterapi och EMDR.

UNDERVISNING

Kursen ges i form av seminarier med inslag av diskussion, rollspel och praktiska övningar, varav en genomförs utanför lärarledd tid.

EXAMINATION

Genomföra en strukturerad intervju och lämna in intervjuprotokoll samt delta i seminarium kring detta. Delta aktivt i avslutande muntliga seminariet kring kurslitteraturen och kursinnehållet. Betygen G eller U delas ut.

Klinisk Neuropsykologi 7,5 p

MÅL

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

-förstå hur neuropsykologisk teori tillämpas i en rad kliniska situationer

-ha en fördjupad kunskap hur neuropsykiatriska utredningar genomförs

-förstå hur kognitiva sjukdomar och funktionsnedsättningar kan observeras med en rad olika neuropsykologiska metoder

-utveckla sin förmåga att presentera neuropsykologiska fynd

INNEHÅLL

Denna kurs syftar till att ge kunskaper i neuropsykologisk praktik och teori.

UNDERVISNING

Kursen ges i form av föreläsningar med inslag av diskussioner och frågestunder.

EXAMINATION

Skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig redovisning i grupp. Obligatorisk närvaro vid undervisningen. Betygen G eller U delas ut.

Fördjupningskurs i beteendemedicin; långvariga smärttillstånd med fokus på kvinnor, 7,5 hp

MÅL

Efter genomgången kurs skall studenten:

* Kunna redogöra för teoretiska kunskaper utifrån beteendemedicin dvs psykologiska, biologiska och sociala faktorer relaterade till smärttillstånd hos kvinnor.

* Kunna göra beteendemedicinska och beteendeinriktade analyser av patienters problematik.

* Kunna välja bland olika beteendemedicinska behandlingsmetoder med fokus på smärttillstånd hos kvinnor

* Kunna redogöra för metoder för utvärdering av behandlingsresultat inom området.

* Kunna redogöra för hur beteendemedicinska behandlingsmetoder för endometrios, vestibulit, vaginism men även fibromyalgi som framför allt drabbar kvinnor.

* Kunna argumentera för vad det egna yrkesperspektivet kan tillföra vården.

* Kunna redogöra för riskfaktorer och stigma associerade med smärttillstånd som framför allt drabbar kvinnor

INNEHÅLL

Kursen ges på 75% fart och delas upp i tre block. Blocken är följande:

* Behandling vid olika smärtsyndrom som framförallt drabbar kvinnor

* Psykolog inom somatiken och teamarbete

* Analys vid smärttillstånd som drabbar kvinnor

UNDERVISNING

Undervisning ges i form av lektioner och seminarier. Under varje block ges tid för inläsning och som avslutning seminarier, under vilka deltagarna får öva på praktiska färdigheter kopplade till blocket. Viss undervisning kommer att ske på engelska.

EXAMINATION

Bedömning av studentens kunskaper sker genom 1) Obligatorisk närvaro på slutseminarium. Studenterna ska ta med sig ett antal väl förberedda diskussionsfrågor och delta aktivt genom att presentera sina kunskaper muntligt. 2) Närvaro vid minst 5 av 6 övriga lektioner. Studenterna förutsätts läsa in sig på aktuell litteratur enligt litteraturlistan samt visa sina kunskaper genom att aktivt delta i praktiska övningar och diskussioner.

LITTERATUR

Bernardy, K., Klose, P., Welsch, P., & Häuser, W. (2018). Efficacy, acceptability and safety of cognitive behavioural therapies in fibromyalgia syndrome - A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. European journal of pain (London, England), 22(2), 242-260. https://doi.org/10.1002/ejp.1121 Bernardy, K., Klose, P., Welsch, P., & Häuser, W. (2019). Efficacy, acceptability and safety of Internet-delivered psychological therapies for fibromyalgia syndrome: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. European journal of pain (London, England), 23(1), 3-14. https://doi.org/10.1002/ejp.1284. Brady, P. C., Horne, A. W., Saunders, P., Thomas, A. M., Missmer, S. A., & Farland, L. V. (2020). Research priorities for endometriosis differ among patients, clinicians, and researchers. American journal of obstetrics and gynecology, 222(6), 630-632. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2020.02.047

Chisari, C., Monajemi, M. B., Scott, W., Moss-Morris, R., & McCracken, L. M. (2021). Psychosocial factors associated with pain and sexual function in women with Vulvodynia: A systematic review. European journal of pain (London, England), 25(1), 39-50. https://doi.org/10.1002/ejp.1668

Gao, M., Koupil, I., Sjöqvist, H., Karlsson, H., Lalitkumar, S., Dalman, C., & Kosidou, K. (2020). Psychiatric comorbidity among women with endometriosis: nationwide cohort study in Sweden. American journal of obstetrics and gynecology, 223(3), 415.e1-415.e16. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2020.02.033

Gambadauro, P., Carli, V., & Hadlaczky, G. (2019). Depressive symptoms among women with endometriosis: a systematic review and meta-analysis. American journal of obstetrics and gynecology, 220(3), 230-241. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2018.11.123

GBD 2016 Disease and Injury Incidence and Prevalence Collaborators (2017). Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 328 diseases and injuries for 195 countries, 1990-2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. Lancet (London, England), 390(10100), 1211-1259. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)32154-2

Haugmark, T., Hagen, K.B., Smedslund, G., Zangi, H.A. (2019). Mindfulness- and acceptance-based interventions for patients with fibromyalgia -A systematic review and meta-analyses. PLoS ONE 14(9): e0221897. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0221897

Howard, L. M., Ehrlich, A. M., Gamlen, F., & Oram, S. (2017). Gender-neutral mental health research is sex and gender biased. The lancet. Psychiatry, 4(1), 9-11. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(16)30209-7

Psaros C., Remmert J., Amoyal N., Hicks R. (2017) Women's Health: Behavioral Medicine Interventions for Women During Childbearing and Menopause. In: Vranceanu AM., Greer J., Safren S. (eds) The Massachusetts General Hospital Handbook of Behavioral Medicine. Current Clinical Psychiatry. Humana Press, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-29294-6_12

Seedat, S., Scott, K. M., Angermeyer, M. C., Berglund, P., Bromet, E. J., Brugha, T. S., Demyttenaere, K., de Girolamo, G., Haro, J. M., Jin, R., Karam, E. G., Kovess-Masfety, V., Levinson, D., Medina Mora, M. E., Ono, Y., Ormel, J., Pennell, B. E., Posada-Villa, J., Sampson, N. A., Williams, D., … Kessler, R. C. (2009). Cross-national associations between gender and mental disorders in the World Health Organization World Mental Health Surveys. Archives of general psychiatry, 66(7), 785-795. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2009.36

Artiklar enligt lärarens anvisningar.

Undervisning

Undervisningsformer återfinns i godkänd och fastställd kursbeskrivning. Undervisningen kan ges på engelska.

Examination

Bedömning av studentens kunskaper sker i de former som anges i godkänd och fastställd kursbeskrivning. Vid examinationen används betygsgraderna godkänd och underkänd.

Övriga föreskrifter

Kursutbudet förutsätter ett visst antal intresserade deltagare varför anmälan till en specifik kurs är bindande.

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd inom ordinarie kurstid, föreläggs vanligen kompletterande examinationsuppgifter av läraren på kursen.

Alla tillgodoräknanden prövas individuellt. Studenten bör rådgöra med programansvarig innan hen väljer att genomgå en extern kurs i stället för kurser som ges av institutionen för psykologi.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin