Handledningsmetodik för kliniska handledare inom hälso- och sjukvård eller social sektor 1A

3 hp

Kursplan, Grundnivå, 3FV389

Kod
3FV389
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 15 november 2022
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Yrkesexamen om minst 120 hp inom hälso-och sjukvård eller angränsande område.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

Kunskap och förståelse

1. ge exempel på styrande dokument för aktuell verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

2. beskriva studenters lärande under VFU

3. beskriva handledningsprocessen (inklusive reflektion, återkoppling och bedömning)

4. beskriva strukturerad återkoppling 

Färdigheter och förmågor

5. organisera studenters lärande i den pedagogiska modellen Peer learning inför kommande VFU-period

6. genomföra en strukturerad reflektion tillsammans med medstudent

7.  genomföra en strukturerad återkoppling tillsammans med medstudent

Värderingsförmåga och förhållningssätt

8. jämföra och redogöra för likheter och skillnader i pedagogiska handledningsmodeller

9. bedöma kommunikation i strukturerad återkoppling

10. reflektera över och värdera handledarrollen utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt

11. värdera och förklara studenters lärande utifrån aktuell forskning om den pedagogiska modellen Peer learning

Innehåll

Kursen omfattar grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom handledningsmetodik. Kursen inriktas mot handledningens teori och praktik med fokus på handledarens pedagogiska roll och studenters lärande under verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Undervisning

Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, gruppdiskussioner, rollspel och skriftliga studieuppgifter. Kursen har tre obligatoriska kursdagar. 

Examination

Examination sker genom godkänt deltagande i obligatoriska moment: Gruppdiskussioner och rollspel. Examination sker också genom skriftliga individuella studieuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin