Handledningsmetodik för kliniska handledare inom hälso- och sjukvård eller social sektor 1A
Kursplan, Grundnivå, 3FV389
- Kod
- 3FV389
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 15 november 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Yrkesexamen om minst 120 hp inom hälso-och sjukvård eller angränsande område.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse
1. ge exempel på styrande dokument för aktuell verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
2. beskriva studenters lärande under VFU
3. beskriva handledningsprocessen (inklusive reflektion, återkoppling och bedömning)
4. beskriva strukturerad återkoppling
Färdigheter och förmågor
5. organisera studenters lärande i den pedagogiska modellen Peer learning inför kommande VFU-period
6. genomföra en strukturerad reflektion tillsammans med medstudent
7. genomföra en strukturerad återkoppling tillsammans med medstudent
Värderingsförmåga och förhållningssätt
8. jämföra och redogöra för likheter och skillnader i pedagogiska handledningsmodeller
9. bedöma kommunikation i strukturerad återkoppling
10. reflektera över och värdera handledarrollen utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt
11. värdera och förklara studenters lärande utifrån aktuell forskning om den pedagogiska modellen Peer learning
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom handledningsmetodik. Kursen inriktas mot handledningens teori och praktik med fokus på handledarens pedagogiska roll och studenters lärande under verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Undervisning
Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, gruppdiskussioner, rollspel och skriftliga studieuppgifter. Kursen har tre obligatoriska kursdagar.
Examination
Examination sker genom godkänt deltagande i obligatoriska moment: Gruppdiskussioner och rollspel. Examination sker också genom skriftliga individuella studieuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.