Handledningsmetodik för kliniska handledare inom hälso- och sjukvård eller social sektor 1B
Kursplan, Grundnivå, 3FV390
- Kod
- 3FV390
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 15 november 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Yrkesexamen om minst 120 hp inom hälso-och sjukvård eller angränsande område. Dessutom krävs genomgången kurs Handledningsmetodik 1A (3 hp) eller motsvarande.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse
1. redogöra för handledningsprocessen inklusive styrande dokument för aktuell verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
2. resonera om lärande i aktuella handledningsmodeller
3. beskriva kommunikation i strukturerad reflektion
4. beskriva möjligt stöd för studenter med funktionsnedsättning
5. redogöra för diskrimineringsgrunder relaterat till VFU
Färdigheter och förmågor
6. tillämpa studentcentrerat lärande tillsammans med medstudent
7. genomföra en strukturerad reflektion tillsammans med medstudent
8. tillämpa aktuella kommunikationsverktyg i återkoppling med medstudent
9. organisera anpassad VFU för student med funktionsnedsättning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
10. värdera aktuell handlednings- och bedömningsprocess i egen verksamhet
11. värdera sin egen roll i kommunikation med student
12. reflektera över studenters lärande under VFU utifrån aktuell forskning
13. reflektera över etiskt svåra situationer relaterat till diskriminering under VFU
Innehåll
Kursen, som bygger på Handledningsmetodik 1 A, omfattar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom handledningsmetodik. Det är en fördel med egen erfarenhet av studenthandledning då egna exempel är en del av kursens innehåll. Kursen inriktas mot tillämpning och värdering av handledningens teori och praktik med fokus på handledarens pedagogiska roll och studenters lärande under verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Undervisning
Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, gruppdiskussioner, case-metodik, rollspel, skriftliga diskussioner samt skriftliga studieuppgifter. Kursen har två obligatoriska kursdagar.
Examination
Examination sker genom godkänt deltagande i obligatoriska moment: Gruppdiskussioner, rollspel samt case-seminarium. Examination sker också genom skriftliga diskussionsuppgifter och skriftliga individuella studieuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.