Introduktionskurs i medicinsk forskning

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3FV392

Kod
3FV392
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G2F, Vårdvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 23 augusti 2022
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

60 hp inom medicin/farmaci.

Mål

Efter genomgången kurs väntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

1. Redogöra för olika typer av studiedesigner inom medicinsk forskning, inklusive styrkor och svagheter.

2. Översiktligt beskriva olika kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt kunna redogöra för vanliga forskningsmetoder inom kliniska och prekliniska områden

3. Redogöra för forskningsprocessens olika moment

4. Redogöra för olika statistiska och metodologiska begrepp inom medicinsk forskning

5. Redogöra för grundläggande forskningsetiska principer.

Färdigheter och förmågor

8. Genomföra sökningar och identifiera vetenskaplig litteratur i etablerade databaser.

9. Med viss självständighet planera och genomföra en vetenskaplig frågeställning baserad på tidigare vetenskaplig litteratur.

10. Med viss självständighet planera och genomföra ett eget begränsat forskningsprojekt samt besvara en vetenskaplig frågeställning.

11. Tillämpa enklare deskriptiv och inferentiell statistik samt kunna använda relevanta datorprogram för att utföra statistiska analyser.

12. Beskriva sitt forskningsprojekt i en skriftlig vetenskaplig rapport i enlighet med vedertagen struktur och disposition.

13. Hålla ett vetenskapligt föredrag av sitt forskningsprojekt och på vetenskaplig grund besvara frågor från medstudenter och kursledare/examinator.

14. Genomföra en muntlig opposition av en medstudents forskningsprojekt.  

Värderingsförmåga och förhållningssätt

15. Kritiskt värdera vetenskaplig litteratur.

16. Följa forskningsetiska principer inom det egna forskningsprojektet.

17. Kritiskt värdera det egna forskningsprojektets kvalitet och bidrag till tidigare forskning.

18. Kritiskt värdera medstudenters forskningsprojekt gällande kvalitet och bidrag till tidigare forskning.

Innehåll

Kursen omfattar litteratursökning, studiedesigner i medicinsk forskning, kvantitativa och kvalitativa metoder, forskningsprocessens olika moment, forskningskvalitet, forskningsetiska principer samt kritiskt förhållningssätt och vetenskapligt skrivande.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar samt obligatoriska moment så som seminarier och workshops. Studenterna genomför även ett obligatoriskt eget arbete med forskningsprojekt och författande av en vetenskaplig rapport. Varje student får en handledare och möjlighet till handledning under kursens gång.

Examination

För godkänd kurs krävs godkänt deltagande i obligatoriska seminarier och workshops. Därutöver krävs godkänt självständigt arbete, inklusive muntlig redovisning, samt godkänd opponering av medstudents arbete.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin