Logopedi vid strukturella avvikelser i huvud-halsregionen
Kursplan, Avancerad nivå, 3LG072
- Kod
- 3LG072
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Logopedi A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 5 september 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten
Del 1, 3 hp (Läpp-, käk- och gomspalt)
Kunskap och förståelse
- översiktligt kunna beskriva gommens anatomi och funktion
- översiktligt kunna beskriva ortodontisk och plastikkirurgisk behandling vid läpp-, käk- och gomspalt
- kunna redogöra för hur läpp-, käk- och gomspalt påverkar tal, hörsel och ätande
- kunna redogöra för olika talavvikelser vid läpp-, käk- och gomspalt samt dess orsaker
- kunna beskriva olika undersökningsmetoder vid läpp-, käk- och gomspalt
- känna till orsaker till velofarynxinsufficiens
Färdigheter och förmågor
- kunna bedöma artikulation och velofarynxfunktion vid läpp-, käk- och gomspalt
- kunna motivera förslag på åtgärder vid avvikande tal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån fall kunna värdera bedömningsunderlag och förklara orsaker till avvikelser samt föreslå relevant behandling
Del 2, 3 hp (Huvud-halscancer)
Kunskap och förståelse
- översiktligt kunna redogöra för orsaker till huvud-halscancer
- kunna beskriva medicinska utrednings- och behandlingsmetoder för huvud-halscancer med särskilt fokus på laryngektomi
Färdigheter och förmågor
- kunna motivera bedömningsmetod av tal, röst och sväljning vid huvud-halscancer och analysera resultatet
- kunna argumentera för val av behandlingsåtgärd baserat på kunskaper om hur den medicinska behandlingen vid huvud-halscancer kan påverka tal, röst och sväljning
- kunna planera ett logopediskt preoperativt samtal inför laryngektomi och ta hänsyn till patientens psykosociala situation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån fall kunna värdera bedömningsunderlag och förklara orsaker till avvikelser samt föreslå relevant behandling
Innehåll
Kursen består av två delar; LKG samt huvud-halscancer. Kursen bygger på och fördjupar tidigare kunskaper om tal- och röstorganets anatomi, fysiologi och neurologi. Kursen omfattar även kunskaper om normal samt avvikande tal, röst och sväljning.
Undervisning
Del1: Undervisningen ges i form av föreläsningar samt praktiska laborationer.
Del 2: Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. I kursen ingår också ett patientmöte.
Examination
Examinationen är baserad på kursmålen och består för del 1 av kursen av deltagande i obligatoriska läraktiviteter samt en muntlig och skriftlig examination.
För del 2 av kursen består examinationen av deltagande vid obligatoriska läraktiviteter samt en avslutande muntlig- och eller skriftlig examination.
Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Information om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena (liksom litteraturen) kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt resultat på alla obligatoriska moment
- godkänd tentamen
Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.