Logopedi vid strukturella avvikelser i huvud-halsregionen

6 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG072

Kod
3LG072
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 5 september 2022
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten

Del 1, 3 hp (Läpp-, käk- och gomspalt)

Kunskap och förståelse

  • översiktligt kunna beskriva gommens anatomi och funktion
  • översiktligt kunna beskriva ortodontisk och plastikkirurgisk behandling vid läpp-, käk- och gomspalt
  • kunna redogöra för hur läpp-, käk- och gomspalt påverkar tal, hörsel och ätande
  • kunna redogöra för olika talavvikelser vid läpp-, käk- och gomspalt samt dess orsaker
  • kunna beskriva olika undersökningsmetoder vid läpp-, käk- och gomspalt
  • känna till orsaker till velofarynxinsufficiens

Färdigheter och förmågor

  • kunna bedöma artikulation och velofarynxfunktion vid läpp-, käk- och gomspalt
  • kunna motivera förslag på åtgärder vid avvikande tal

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån fall kunna värdera bedömningsunderlag och förklara orsaker till avvikelser samt föreslå relevant behandling

Del 2, 3 hp (Huvud-halscancer)

Kunskap och förståelse

  • översiktligt kunna redogöra för orsaker till huvud-halscancer
  • kunna beskriva medicinska utrednings- och behandlingsmetoder för huvud-halscancer med särskilt fokus på laryngektomi

Färdigheter och förmågor

  • kunna motivera bedömningsmetod av tal, röst och sväljning vid huvud-halscancer och analysera resultatet
  • kunna argumentera för val av behandlingsåtgärd baserat på kunskaper om hur den medicinska behandlingen vid huvud-halscancer kan påverka tal, röst och sväljning
  • kunna planera ett logopediskt preoperativt samtal inför laryngektomi och ta hänsyn till patientens psykosociala situation

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån fall kunna värdera bedömningsunderlag och förklara orsaker till avvikelser samt föreslå relevant behandling

Innehåll

Kursen består av två delar; LKG samt huvud-halscancer. Kursen bygger på och fördjupar tidigare kunskaper om tal- och röstorganets anatomi, fysiologi och neurologi. Kursen omfattar även kunskaper om normal samt avvikande tal, röst och sväljning.

Undervisning

Del1: Undervisningen ges i form av föreläsningar samt praktiska laborationer.

Del 2: Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. I kursen ingår också ett patientmöte.

Examination

Examinationen är baserad på kursmålen och består för del 1 av kursen av deltagande i obligatoriska läraktiviteter samt en muntlig och skriftlig examination.

För del 2 av kursen består examinationen av deltagande vid obligatoriska läraktiviteter samt en avslutande muntlig- och eller skriftlig examination.

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Information om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena (liksom litteraturen) kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska moment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin