Examensarbete i logopedi - magisternivå

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG070

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG070
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A1E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 5 september 2022
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Examensarbete del 1, vårtermin: 7,5 hp

Studenten ska för godkänd kurs kunna:

  • med självständighet planera ett vetenskapligt arbete som sätts i sitt teoretiska och kliniska sammanhang
  • identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar och forskningsetiska överväganden med relevans för ämnesområdet
  • visa förståelse för den vetenskapliga processen och betydelsen av forskningsetik
  • söka litteratur i forskningsdatabaser för de angivna frågeställningarna
  • presentera en projektplan för sitt vetenskapliga arbete, inklusive etiska överväganden, samt sakligt kunna opponera på annans projektplan.

Examensarbete del 2, hösttermin: 22,5 hp

Studenten ska för godkänd kurs kunna:

  • med självständighet genomföra, analysera och dra slutsatser samt inom given tidsram skriva ett vetenskapligt arbete som sätts i sitt teoretiska och kliniska sammanhang
  • visa insikt i områdets vetenskapliga grund samt insikt i såväl aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete som sambanden mellan vetenskap, beprövad erfarenhet och yrkesutövning
  • muntligt presentera sitt arbete med hög kvalitet gällande framställning, innehåll, disposition och språkbruk
  • sakligt diskutera sitt vetenskapliga arbete utifrån både styrkor och svagheter
  • metodiskt och på ett sakligt sätt kritiskt granska, värdera och opponera på andra studenters vetenskapliga arbeten
  • skriva en för allmänheten intressant och läsvärd populärvetenskaplig text utifrån sitt vetenskapliga arbete
  • kunna disponera och skriva vetenskaplig text på god svenska alternativt engelska

Innehåll

Vid kursstart tilldelas studenten ett ämne som har relevans för logopedisk forskning med för ämnet lämplig handledning. Därefter planerar studenten projektet och utformar en projektplan. Efter presentation och opposition av projektplanen inklusive granskning och godkännande av etiska aspekter genomför studenten projektet.

Det färdiga arbetet redovisas i en uppsats som ventileras under ett avslutande seminarium med studentopponenter och examinerande lärare. I kursen ingår även att delta vid ytterligare uppsatsseminarier.

Opponent läser uppsatsen noga och diskuterar tillsammans med respondent, examinerande lärare och övriga deltagare uppsatsens styrkor och svagheter samt, bidrar med diskussionsfrågor till examinationsseminiariet. Under kursen ges även ett antal föreläsningar med relevans för uppsatsskrivande, databearbetning och forskningsetik. Studenten skriver också en populärvetenskaplig artikel om sitt projekt.

Undervisning

Undervisning sker i form av både enskild- och grupphandledning, föreläsningar och seminarier.

Examination

Examinationen är baserad på kursmålen och omfattar godkänd skriftlig och muntlig framläggning av egen projektplan och uppsats samt populärvetenskaplig artikel och opponering på kurskamrats uppsats. 

Studenten visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Information om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart. Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena (liksom litteraturen) kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska moment

- godkänd tentamen

Student som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare fyra gånger (totalt fem tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin